فشار بر سامان نسیم، زندانی سیاسی، جهت انجام اعترافات تلویزیونی

سامان نسیم، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه، از سوی ارگان های قضایی، جهت انجام اعترافات تلویزیونی تحت‌فشار قرار گرفت.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۷ اسفندماه ، مأمورانی که خود را از کارمندان بخش حقوق کودک ستاد حقوق بشر معرفی کرده اند خواستار انجام مصاحبه ویدیویی از سامان نسیم شده و او را مورد تحدید و فشار قرار داده اند اما این زندانی سیاسی از انجام این کار امتناع کرده است.

این مأموران به سامان نسیم اعلام کرده اند که این اقدامات به دستور معاون بین الملل قوه قضاییه ایران، محمد جواد لاریجانی و دادستان ارومیه انجام می گیرد.

طی چند ماه گذشته چندین بار کمیسیون پزشکی جهت برسی مساله بلوغ در حین ارتکاب جرم برای این زندانی سیاسی تشکیل شده است.

 در دادگاهی که روز چهارشنبه ۷ بهمن‌ماه برگزار شد، قاضی پرونده با اعلام ادعای متهم که در زمان بازداشت یک نوجوان بوده است؛ وی را علاوه بر پزشکی قانونی شهر ارومیه به پزشکی قانونی شهرهای مجاور ارومیه ارجاع داد تا هر دو پزشک قانونی نظر رسمی خود را اعلام کنند.

لازم به ذکر است که  سامان نسیم جهت بررسی سنش به پزشکی قانونی ارومیه منتقل‌شده اما تاکنون پزشکی قانونی شهر ارومیه نظر کارشناسی خود را برای دادگاه ارسال نکرده است.

سامان نسیم، متولد سال ۷۲، در ۲۷ تیرماه سال ۹۰ توسط نیروهای سپاه پاسداران در مرز سردشت، به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) بازداشت شد. دادگاه انقلاب مهاباد، او را به اتهام عضویت در گروه پژاک و فعالیت مسلحانه علیه سپاه پاسداران، «محارب» شناخت و به اعدام محکوم کرد.

روز چهارشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه سال ۹۳، سامان نسیم و یونس آقایان به همراه چهار زندانی سیاسی دیگر محکوم‌به اعدام، به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند و ازآنجا سامان نسیم و یونس آقایان به زندان زنجان اعزام شدند.

پس از پنج ماه بی‌خبری، سامان نسیم با خانواده‌اش تماس گرفت و گفت که حکم اعدامش فعلاً نقض شده و در زندان زنجان است. سپس، در ۲۸ شهریورماه این زندانی سیاسی از زندان مرکزی زنجان مجدداً به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

ازآن‌رو که سامان نسیم در هنگام بازداشت ۱۷ سال سن داشته و طبق قوانین بین‌المللی مشمول کنوانسیون حقوق کودک می‌شد، سازمان‌ها و گروه‌های مختلف حقوق بشری نسبت به اجرای حکم اعدام وی واکنش‌های زیادی نشان داده بودند.

Related posts

1 Comment

  1. Pingback: وضعیت نامشخص پرونده سامان نسیم/ نظر پزشکی قانونی ابلاغ شد | حقوق بشر در ایران

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.