نازنین زاغری در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد

همسر نازنین زاغری‌-راتکلیف، شهروند ایرانی – بریتانیایی زندانی در ایران می‌گوید که او روز دوشنبه ۱۱ مرداد برای نخستین بار در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی محاکمه شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رادیو فردا، همسر خانم زاغری‌-راتکلیف در بیانیه‌ای اعلام کرده که این کارمند بنیاد تامسون رویترز، قرار است تا پنجشنبه این هفته وکیل خود را به دادگاه معرفی کند.

ابوالقاسم صلواتی، رییس و قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران است و به صدور احکام سنگین علیه فعالان سیاسی – اجتماعی مخالف و منتقد جمهوری اسلامی شهرت دارد.

نازنین زاغری‌-راتکلیف، تابعیت دوگانه ایرانی و بریتانیایی دارد و برای بنیاد تامسون رویترز (بنیاد خیریه وابسته به خبرگزاری رویترز) کار می‌کند.

او که به گفته همسرش، همراه با فرزند خردسالش برای دیدار خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود، روز ۱۵ فروردین امسال در فرودگاه تهران و هنگام خروج از ایران بازداشت شد.

سپاه استان کرمان در ۲۶ خرداد با تایید بازداشت خانم زاغری‌-راتکلیف، او را متهم کرد که در «پروژه‌های براندازی مشارکت» داشته و «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان» است.

اما در بیانیه اخیر همسر او آمده که هنوز اتهام دقیق این شهروند ایرانی – بریتانیایی مشخص نیست.

به گفته ریچارد راتکلیف، این چهارمین بار بود که همسر و دخترش به ایران سفر می‌کردند و «این ایده که او این بار بخشی از یک نقشه فعال بود، در حالی که در دفعات قبل هیچ مشکلی نداشت، نه تنها متوهمانه بلکه یک دروغ حساب شده است».

بنیاد تامسون رویترز هم تاکید کرده که «ابدا هیچ همکاری‌ای با ایران ندارد، در ایران فعالیت نمی‌کند و برنامه‌ای هم برای فعالیت در ایران ندارد».

به دنبال بازداشت نازنین زاغری‌-راتکلیف در ایران، وزارت امور خارجه بریتانیا به شهروندان این کشور هشدار داد که سفر به ایران ممکن است آنها را در خطر بازداشت قرار دهد.

به جز این همکار بنیاد تامسون رویترز، وضعیت یکی دیگر از شهروندان ایرانی بریتانیایی در ایران نیز نامشخص است؛ کمال فروغی که وزارت امور خارجه بریتانیا پیشتر گفته بود در تلاش برای دسترسی به او است.

آقای فروغی یک بازرگان است که از سال ۲۰۱۱ میلادی خبر زیادی از وضعیتش در دست نیست.

روزنامه گاردین بریتانیا پیشتر به نقل از همسر خانم زاغری‌راتکلیف نوشته بود که گمانه‌هایی وجود دارد که ایران یا دست‌کم سپاه پاسداران به دنبال تبادل زندانی با بریتانیا است: «پیام مشخصی در آخرین دیدار خانواده نازنین با او برای من وجود داشت… من باید همه کار بکنم تا دولت بریتانیا راضی به تبادل شود. اگر موافقت کنند، پرونده نازنین مدت زیادی در دادگاه نخواهد ماند».

کامران فروغی، پسر کمال فروغی نیز در گفت‌وگو با این روزنامه گفته که «شایعاتی» وجود دارد که ایران به دنبال «معامله» بر سر زندانی‌ها است.

ایران تابعیت دوگانه برای شهروندانش را به رسمیت نمی‌شناسد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.