حکم دادگاه نازنین زاغری ابلاغ شد/ محکومیت به پنج سال حبس

 نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به پنج سال حبس محکوم شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، نازنین زاغری رتکلیف، خبر محکومیت پنج ساله خود را روز جمعه ۱۹ شهریور (۹ سپتامبر) در تماسی تلفنی از زندان اوین به همسرش داده است.

این حکم از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی صادر گشته اما تا کنون اطلاعی از اتهامات خانم زاغری در دست نیست.

پیش‌تر نیز همسر نازنین زاغری‌-راتکلیف اعلام کرده بود که او روز دوشنبه ۱۱ مرداد برای نخستین بار در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی محاکمه شده است.

در همین حال ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس دولت در مورد پرونده چند شهروند دارنده تابعیت دوگانه ایرانی-بریتانیایی ازجمله نازنین زاغری ابراز نگرانی کرده است.

نازنین زاغری رتکلیف، ۳۷ ساله با بنیاد رویترز همکاری داشته و مشغولیت اصلی او فعالیت با نهادهای خیریه بوده است.

همسر نازنین زاغری گفته بود: «درک اینکه چطور یک مادر جوان و کودکش که برای تعطیلات به ایران رفته‌اند، می‌توانند مشکل امنیت ملی محسوب شوند واقعاً برایم سخت است. این ظلم باورکردنی نیست.»

پس‌ازآنکه همسر وی اعلام کرد همچنان اتهامی وی اعلام‌نشده است، سپاه استان کرمان بازداشت نازنین زاغری وی را به «عضویت در پروژه‌های براندازی مشارکت» و «یکی از سر شبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان» اعلام نمود.

پس‌ازآن غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران بازداشت نازنین زاغری، شهروند ایرانی بریتانیایی را «مسئله امنیتی» خواند و گفت: «از بیان جزییات آن معذورم».

همسر وی یک روز پس‌ازآنکه سازمان اطلاعات سپاه ثارالله کرمان طی اعلامیه‌ای مدعی شد او در «پروژه‌های براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی» مشارکت داشته و از «سر شبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان» است گفت: «این اتهام مضحک و عجیب است. نازنین فعال سیاسی نیست. او بارها به ایران سفرکرده بود و این بار هم همراه با بچه کوچکش برای بودن تعطیلات نوروزی به ایران رفته بود.»

در همین حال سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل خواهان آزادی «فوری و بدون قید و شرط» نازنین زاغری رتکلیف شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.