عدم برگزاری دادگاه شکوفه آذر ماسوله

دادگاه شکوفه آذر ماسوله، فعال مدنی محبوس در بند نسوان زندان اوین، روز چهارشنبه پنجم اسفندماه برگزار نشد و به زمان دیگری موکول شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دادگاه شکوفه آذر ماسوله که قرار بود روز چهارشنبه ۵ اسفندماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شود، به دلیل ناهماهنگی زندان برای اعزام او به دادگاه انقلاب تشکیل نشد.

پیش‌تر برای خانم آذر قرار کفالت صادرشده و گفته‌شده وی با تودیع مبلغ ۴۰ میلیون توسط کارمند رسمی دولت به‌عنوان کفیل، آزاد خواهد شد اما این فعال مدنی به دلیل ناتوانی در تودیع وثیقه همچنان در زندان اوین محبوس می‌باشد.

شکوفه آذر ماسوله، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین‌الملل، در تاریخ ١٨ خردادماه ١٣٩۴ توسط مأمورین وزارت اطلاعات، بدون ارائه حکم قضایی، بازداشت و پس از دو هفته بازجویی دربند ٢٠٩ به بند نسوان اوین منتقل می‌گردد.

وی، در تاریخ ۲۴ مرداد ۹۴ در شعبه ۶ دادسرای مشهد و در تاریخ ٧ آذرماه ١٣٩۴، در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمعات» محاکمه شده است

لازم به ذکر است که دادگاه وی تاکنون سه بار تشکیل‌شده است. در تمامی جلسات دادگاه این زندانی سیاسی وکیل مدافع وی حضور نداشته است. در راستای اصل ۳۵ قانون اساسی متهم حق دارا بودن وکیل مدافع را جهت دادرسی منصفانه دارد و حضور و نظارت وکیل در کلیه مراحل ازجمله تحقیقات مقدماتی لازم و واجب است و آنچه موجب رجحان وبرتری این قانون نسبت به ماده ۱۱۲قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۲۹۰ می‌شود، الزامی بودن حضور وکیل در تحقیقات مقدماتی است.

مسئولین زندان اوین حتی اجازه تماس با وکیل مدافع خود را به وی نداده‌اند درصورتی‌که دربند ۳ماده‌واحده قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی محاکم و دادسراها مکلف‌اند حق دفاع متهمان و مشتکی‌عنه‌ام را رعایت کرده و فرصت استفاده از وکیل و کارشناس را برای آنان فراهم آورند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.