مرگ مادر باردار چالوسی در حین سزارین

مادر بارداری که برای وضع حمل به بیمارستان آیت‌الله طالقانی چالوس منتقل شده بود با گذشت چند ساعت به کما رفت و جان خود را ز دست داد. یکی از بستگان زن می گوید به دلیل ناتوانی از پرداخت هزینه عمل سزارین چند آمپول فشار برای زایمان طبیعی به او تزریق شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از شهروند، این مادر ٢۴ ساله‌ که در ماه‌های آخر بارداری خود به‌سر می‌برد با مشاهده علایم درد ناشی از زایمان به بیمارستان آیت‌الله طالقانی چالوس مراجعه می‌کند که با تشخیص پرسنل بخش زایمان و برای وضع حمل طبیعی چند آمپول فشار به او تزریق می‌کنند اما در این میان بیمار به کما رفته و پزشکان با دیدن این وضع اقدام به عمل سزارین کرده و نوزاد را به‌دنیا می‌آورند.

مادر باردار در جریان عمل جراحی سزارین جان باختیکی از بستگان این مادر باردار می‌گوید: “چند ساعتی که مادر برای زایمان طبیعی منتظر می‌ماند که درواقع از زمان زایمان آن نیز گذشته بود متوجه می‌شوند که قادر به زایمان طبیعی نیست و از طرفی خانواده نیز در شرایط مالی مناسبی نبودند که هزینه عمل خصوصی برای سزارین را به پزشک پرداخت کنند و به همین دلیل چند آمپول فشار برای زایمان طبیعی به وی تزریق شد. به دلیل عدم شرایط زایمان و اورژانسی بودن شرایط نوزاد و مادر باردار در نیمه شب برای حفظ جان نوزاد و بعد از ١٨ ساعت درد زایمان مادر به اطاق عمل تحت عمل سزارین قرار می‌گیرد که به محض به دنیا آمدن نوزاد مادر به‌دلیل خونریزی شدید به کما رفته و به ‌ای سی یو منتقل شده و بعد از چند روز به علت عدم کنترل خونریزی فوت می‌کند”.

رئیس بیمارستان طالقانی چالوس در مورد این موضوع گفت: “در جریان مداوای این مادر باردار هیچ قصور پزشکی رخ نداد و کادر پزشکی همواره بر بالین این مادر حضور داشتند”.

محمد خواجوی اظهار کرد: “براساس قانون ابلاغی درمانی وزارت بهداشت و درمان مادری که یک‌بار زایمان طبیعی انجام داده باید به وی فرصت داده شود تا مجددا به صورت طبیعی زایمان کند و انجام عمل سزارین خلاف قوانین است و باید براساس وضع اورژانس و تشخیص پزشک معالج باشد”.

وی ادامه داد: “از ساعت ٩ صبح که مادر باردار پذیرش بیمارستان شد تا ساعت ١٨ عصر که تیم پزشکی متوجه پیشرفت نامناسب زایمان شدند برای کمک به انجام زایمان طبیعی به این مادر باردار آمپول فشار تزریق می‌شود تا زایمان طبیعی زودتر انجام شود”.

رئیس بیمارستان طالقانی چالوس بیان کرد: “در زمان عمل جراحی سزارین تیم پزشکی در اتاق عمل حاضر و در جریان عمل شاهد آمبولی که درواقع در هر ١٠‌هزار نفر برای یک نفر رخ می‌دهد شدند، این بیمار دچار آمینیوتیک شد و لخته خونی در خون این بیمار رفته و دچار عارضه دی‌ای سی می‌شود که در این موقع از دست کادر پزشکی کاری ساخته نیست اما با این وجود تمام داروهای مورد نیاز تهیه و ٢ روز این مادر زنده ماند”.

خواجوی تصریح کرد: “تمام اسناد و صورتجلسات تشکیل تیم‌های پزشکی در زمان مداوای مادر باردار در بیمارستان موجود است پزشک‌های متخصص دیگری نیز بالای سر بیمار حاضر شدند و ۴ بار اکو و سونوگرافی انجام شد و با اطمینان کامل می‌توان گفت تیم پزشکی هیچ قصوری نداشت”.

خواجوی تأکید کرد: “پاسخ نهایی درخصوص علت اصلی مرگ در کالبدشکافی پزشکی قانونی مشخص خواهد شد”.

رئیس بیمارستان آیت‌الله طالقانی شهرستان چالوس با اشاره به این‌که براساس شواهد آزمایشگاهی و پاراکلینیکی علت مرگ مادر باردار احتمال آمبولی مایع آمنیوتیک مطرح شد، گفت: “تأیید تشخیص قطعی پس از کالبدشکافی و بررسی‌های دقیق امکان‌پذیر خواهد بود.محمد خواجوی با اشاره به این‌که به‌دلیل عدم پیشرفت این روند در ویزیت‌های مکرر توسط همکاران مامایی و متخصص زنان تصمیم به انجام زایمان به‌صورت سزارین گرفته شد، افزود: یکی از عوارض ایجاد شده در بارداری و طی زایمان چه به‌صورت طبیعی و یا سزارین ایجاد تابلوی بالینی ( DIC) یا همان انعقاد منتشر عروقی که تقریبا در هر ١٠ تا ٣٠‌هزار بار رخ می‌دهد در این بیمار ظاهر شد که به‌صورت خونریزی ممتد بود”.

وی تصریح کرد: “با بروز این علایم به‌سرعت اقدامات لازم توسط تیم پزشکی اعم از متخصص بی‌هوشی، جراح عمومی، متخصص داخلی و متخصص ICU تشکیل شد”.

رئیس بیمارستان آیت‌الله طالقانی چالوس افزود: “پس از انتقال بیمار به بخش ICU در ادامه درمان طی جلسات متعدد کمیسیون‌های مشاوره‌ای، تخصصی با ارتباط آنلاین با فوق‌تخصص‌ها در مرکز استان (‌به‌دلیل عدم امکان انتقال بیمار به مراکز دیگر) انجام شد و طی ۴٨ ساعت درمان حضور مستمر پزشکان و درمان‌های لازم صورت گرفت اما به‌دلیل ماهیت کشندگی بالای این تابلوی بالینی متاسفانه اقدامات درمان موثر واقع نشد”.

خواجوی خاطرنشان کرد: “براساس شواهد آزمایشگاهی و پارکلینیکی علت نخست احتمال آمبولی مایع آمنیوتیک مطرح شد که تشخیص قطعی پس از کالبدشکافی و بررسی‌های دقیق امکان‌پذیر خواهد بود”.

وی متذکر شد: “جهت پیگیری دقیق روند مراقبت‌های قبل از زایمان در مراکز بهداشت و همچنین بررسی و رفع شبهه در مورد قصور همکاران مامایی و تیم تخصصی پزشکی جلسات متعدد شورایعالی پزشکی بیمارستان و شبکه بهداشت تشکیل شد و نتیجه اعلام خواهد شد”.

نوزاد این مادر نیز به‌دلیل نامساعد بودن شرایط جسمی درحال حاضر در بخش NICU بیمارستان طالقانی چالوس بستری است.

هر ٢۴ ساعت یک مادر باردار می‌میرد

«در هر شبانه‌روز، یک مادر باردار جانش را از دست می‌دهد.» این خبر را مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرد و درعین حال گفت که پیش از انقلاب، در هر ٢۴ساعت، ٢۴٠ مادر باردار جانشان را از دست می‌دادند که اکنون این عدد به یک مورد کاهش یافته است.

محمد اسماعیل مطلق که درهمایش ازدواج آگاهانه در دزفول صحبت می‌کرد، به موارد مرگ‌ومیر نوزاد هم اشاره کرد و گفت: «تعداد مرگ‌ومیر نوزادان در هر یک‌هزار تولد پیش از انقلاب ٢۴۵ مورد بود که اکنون این آمار به ۵/٩ مورد در‌هزار تولد رسیده که باید تا‌ سال ٢٠٣٠ این تعداد به صفر برسد.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.