افشین بایمانی، زندانی سیاسی محروم از حق مرخصی

افشین بایمانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، از حق مرخصی محروم می‌باشد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، افشین بایمانی، زندانی سیاسی که شانزدهمین سال از دوران محکومیت خود را سپری می‌کند، از امکان هرگونه مرخصی محروم است. این در حالی است که این زندانی سیاسی به دلیل ابتلا به بیماری حاد قلبی در وضعیت نامساعد جسمانی قرار دارد و امکان رسیدگی درمانی در زندان برای وی وجود ندارد.

این زندانی سیاسی بارها دربند یک زندان رجایی شهر، ضمن بازجویی مورد ضرب و شتم و شکنجه روحی قرارگرفته و این اقدامات غیرقانونی از سوی مسؤولین موجب وخیم‌تر شدن وضعیت وی شده است.

لازم به ذکر است که علیرغم پیگیری‌های خانواده این زندانی سیاسی، مسئولین قضایی با اعزام وی به بیمارستان خارج از زندان مخالفت به عمل می‌آورند.

گفتنی است که آقای بایمانی امکان ملاقات مستمر با همسر و فرزندانش را نیز نداشته است. دنیا بایمانی فرزند وی پیش‌تر اعلام کرده بود که به دلیل فاصله زیاد بین‌شهری از اصفهان به کرج و قادر به ملاقات با پدر خود نیست و گاها پیش می‌آید که یک سال از امکان ملاقات پدر به‌ناچار محروم بماند.

شایان‌ذکر است که این زندانی سیاسی در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان و نگهداری وی دربند زندانیان عادی به مدت ۲۷ روز در پاییز امسال در اعتصاب غذا به سر برد.

افشین بایمانی، در ۱۵ شهریور ۱۳۷۹ به دلیل کمک به فرار برادر خود «مهدی بایمانی» که با سازمان مجاهدین خلق مرتبط بود بازداشت و به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد اما پس از ۶ سال حکم وی به حبس ابد تقلیل یافت.

در اواسط آبان ۱۳۹۳ مسئولین زندان به‌صورت غیررسمی به وی اطلاع دادند که اتهاماتی با عنوان «اهانت به مقدسات» و «اهانت به رهبری» در پرونده‌ای جدید برای وی مفتوح شده است.

گفتنی است، اتهام محاربه جزء موادی است که طبق قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، اصلاح‌شده و با توجه به حذف ماده ١٨۶ «محاربه»، حکم وی می‌بایست تغییر یابد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.