خانواده آمریکایی مفقود در ایران، در تدارک تظاهرات در فلوریدا

رابرت لوینسون سال ۲۰۰۷ در جزیره کیش مفقود شد؛ اگر زنده باشد، قدیمی ترین زندانی آمریکایی در دست ایرانیان خواهد بود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از اسوشیتد پرس،  خانواده کارمند پیشین اف بی آی که ۹ سال پیش در ایران حین انجام ماموریتی مفقود شد، روز شنبه تظاهراتی برگزار می کنند تا از دولت آمریکا بخواهند برای آزادی وی اقدام شدیدتری بکند.

رابرت لوینسون ۶۷ ساله، در مارچ ۲۰۰۷ در جزیره کیش مفقود شد. تحقیقاتی که اسوشیتد پرس در ۲۰۱۳ انجام داد نشان از آن دارد که لوینسون، متاهل، پدر هفت فرزند، هنگامی که ناپدید شد، در ماموریتی قراردادی و غیررسمی برای جمع آوری اطلاعات در خصوص برنامه هسته ای ایران بوده است.

اگر لوینسون زنده باشد، از همه زندانیان دیگر آمریکایی، و نیز از تری اندرسون که شش سال در بیروت زندانی بود، بیشتر در حبس نگه داشته شده است. برعکس تری آندرسون، از محل نگهداری لوینسون هیچ خبری در دست نیست. مقامات رسمی ایالات متحده معتقدند که پشت پرده ناپدید شدن وی، دست دولت ایران در کار است. ایران این اتهام را انکار می کند.

در ماه ژانویه، هنگامی که لوینسون در جمع زندانیان معاوضه شده آمریکایی و ایرانی، که طی آن چهار آمریکایی که در بازداشت در ایران به سر می بردند، آزاد شدند، نبود، وضعیت پرونده وی دوباره بر سر زبان ها افتاد.

اف بی آی می گوید هر سر نخی را برای یافتن لوینسون دنبال می کند و به تعهد خود برای بازگرداندن وی وفادار است. جایزه ای ۵ میلیون دلاری برای اطلاعات در مورد محل نگهداری وی تعیین شده است.

خانواده لوینسون معتقد است که او زنده است، حتی با وجود بیماری های نظیر قند، نقرس، و فشار خون. آخرین بار پنج سال پیش از وی عکس و کلیپ ویدئو به دست شان رسیده است.

در سال ۲۰۱۳، تحقیقات اسوشیتد پرس نشان می داد که در نقض بنیادی ترین قوانین سیا، تیمی از تحلیلگران، بدون هیچ مجوزی برای انجام عملیات جاسوسی – به لوینسون مبلغی پرداخت کردند تا از نقاط حساس جهان برایشان اطلاعات جمع آوری کند، از جمله خاورمیانه و آمریکای لاتین.

خبر رسمی که در زمان ناپدید شدن وی منتشر شد این بود که وی برای امور تجاری شخصی در ایران بوده است، تحقیق در مورد قاچاق سیگار به ایران و کار کردن بر روی کتابی در مورد جنایات سیستماتیک روسی. در کیش، که یک جزیره توریستی است، شایع است.

در واقع وی قرار به ملاقات با یک رابط را داشت، یک آمریکایی فراری، داود صلاح الدین. وی به جرم قتل یک دیپلمات ایرانی در مریلند، در ۱۹۸۰، تحت تعقیب است. در مصاحبه ها، صلاح الدین به کشتن دیپلمات اقرار کرده است.

سیا به خانواده لوینسون ۲.۵ میلیون دلار برای هزینه دادگاه مقدماتی در روشن شدن وضعیت وی پرداخت. افزون بر این، سیا قوانین خود را بازنویسی کرده و امکانات بکارگیری کارکنان قراردادی از سوی تحلیلگران آژانس را محدود کرد. سه تحلیلگری که با لوینسون کار می کردند، شغل خود را از دست دادند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.