اخراج ۶۴ نفر از کارگران شرکت سازه سیم پویش

 ۶۴ نفر از کارگران شرکت سازه سیم پویش در کلیبر از کار بیکار شده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از  اویان نیوز، طی ۴۵ روز گذشته ۶۴ نفر از کارگران شرکت سازه سیم پویش (پویا خودرو شرق) در کلیبر به دلیل عدم تمدید قراردادشان از کار بیکار شدند.

در این مدت تلاش کارگران اخراج شده برای بازگشت به‌کار بی‌ثمر مانده و تاکنون هیچ پاسخ روشن و قانع‌کننده از سوی مسئولان شرکت به ایشان داده نشده است.

یکی از کارگران اخراج شده درباره دلایل اخراج خود و همکارانش گفت: شرکت قصد داشت ۱۶ نفر از کارگران را به شیفت بعدازظهر انتقال دهد که در این صورت موظف به دادن شام و پرداخت حق شیفت بود ولی از این کار سرباز می‌زد. ۱۲ نفر آنها نیز در اعتراض به این تصمیم از انتقال به شیفت بعدازظهر خودداری کردند. مدیر شرکت نیز مانع  ورود ۲ نفر از آنها به شرکت از فردای اعتراض شده و با اخذ تعهد ۱۰ نفر دیگر را به سرکار بازگرداند.

این کارگر اخراجی دلیل عدم اجازه ورود دو نفر از کارگران به شرکت را تحریک دیگران به اعتراض عنوان کرده و افزود: هرچند ۱۰ نفر از معترضان با اخذ تعهد به‌کار بازگردانده شدند ولی در پایان ماه مدیر کارخانه قرارداد کاری آنها را نیز امضا نکرده  و همراه با ما که ۵۲ نفر بودیم اخراجمان کردند.

وی با اشاره به عدم پاسخگویی مسئولان شرکت و بلاتکلیفی‌شان در هفته‌های اخیر افزود: مسئولان شرکت هیچ پاسخ روشن و قانع‌کننده نسبت به عدم تمدید قرارداد به ما نداده‌اند. ما هنوز دلیل اخراج و عدم تمدید قراردادمان را نمی‌دانیم. دیدار ما با فرماندار نیز نتیجه‌ای نداشته است و در شکایتی که به اداره کار و رفاه اجتماعی داده‌ایم هرچند قول رسیدگی داده شد ولی تا به امروز هیچ خبری نشده است. با برخوردی هم که رییس اداره کار با ما داشت امیدی برای رسیدگی از طرف آنها نداریم.

این شهروند آذربایجانی درباره شرایط کار در این واحد صنفی گفت: سابقه کاری بیشتر ما بیش از ۱٫۵ سال می‌باشد حتی چند نفرمان نیز بالای ۴ سال سابقه کاری دارند یعنی از بدو تأسیس شرکت در آنجا مشغول به کار بوده‌اند. این را هم اضافه کنم که طبق قانون کار ما باید روزانه ۸ ساعت کار می‌کردیم با ۴۰ دقیقه استراحت ولی از ما ۸٫۴۵ دقیقه کار می‌کشیدند یعنی در هفته بیش از ۵۰ ساعت کار  بدون  هیچ استراحتی. حتی صبحانه و چای نیز باید خودمان می‌آوردیم و می‌خوردیم. حتی در ماه‌های پایانی ۲٫۵ روز در ماه مرخصی استحقاقی‌مان نیز داده نمی‌شد و مرخصی استعلاجی را  با کسر از حقوق به‌زور قبول می‌کردند.

این کارگر اخراجی با مقایسه ساعت و شرایط کاری کارگران مشغول در این شرکت با شرکت‌های مشابه در تهران، کارگران شهرستانی را مظلومان بی‌صدا نامیده و می‌افزاید: دوره‌های آموزشی که در شرکت‌های مشابه در تهران بودیم کارگران آنجا روزانه ۱۰ ساعت کار می‌کردند همراه با نهار به حساب شرکت و دوبار استراحت و چای با حقوق ۱۰ ساعت کار. و تعداد آمار روزانه در محصول چراغ پژو برای هر نفر ۸۵ بود. در حالی که در کلیبر ساعت کاری ما ۸ ساعت و ۴۵ دقیقه است بدون نهار و صبحانه به‌حساب خود کارگر و آمار روزانه هر کارگر ۱۱۰ محصول چراغ پژو می‌باشد.

وی با اشاره به وعده‌های چند سال پیش مسئولانگفت: هرچند در اوایل کارمان مسئولان شهرستانی به ما می‌گفتند امروز شرایطی فراهم کرده‌ایم که برای کار مجبور به مهاجرت به پایتخت و دیگر شهرها نشوید ولی با منتی که بر سرما می‌گذاشتند عملاً از ما بیگاری کشیده و حق اعتراض در یک جمله را نیز نمی‌دادند، در نهایت نیز بدون هیچ دلیل قانع کننده‌ای اخراج و از کار بیکارمان کردند.

شرکت خصوصی سازه سیم پویش (پویا خودرو شرق) از سال ۸۹ در شهر کلیبر تأسیس شده. و نزدیک به ۲۰۰ کارگر در آن مشغول به تولید برخی محصولات سیم‌کشی ایران‌خودرو و سایپا می‌باشند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.