سالانه ۱۵۰۰ هکتار از مراتع استان مرکزی تبدیل به بیابان می‌شود

یوسف یوسفی، مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی می‌گوید هر سال بیش از ۱۵۰۰ هکتار از مراتع این استان بر اثر آتش‌سوزی و تغییر کاربری از بین رفته و به تدریج تبدیل به بیابان می‌شود.

 به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رادیو زمانه، یوسفی امروز دوشنبه ۱۷ اسفند گفت: افزون بر آتش‌سوزی و تغییر کاربری، «خشکسالی و دمای بالای هوا در فصول گرم» باعث نابودی بخش مهمی از منابع طبیعی استان مرکزی شده است.

به گفته او، در سال جاری خورشیدی دست‌کم ۱۸۰۰ هکتار از اراضی طبیعی این استان نیز تصرف شده که در این‌باره ۱۲۰ پرونده در مراجع قضایی تشکیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی افزود در سال جاری همچنین ۱۲۰۰ هکتار از مراتع این استان بر اثر ۷۰ مورد آتش‌سوزی از بین رفت.

فعالان و مسئولان در مورد وضعیت وخیم محیط زیست ایران بار‌ها هشدار داده‌اند اما کماکان تخریب محیط زیست و منابع طبیعی ادامه دارد. حتی دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای حفاظت از محیط زیست کاری از پیش نبرده است.

محدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روز یکشنبه ۱۶ اسفند گفت که اوضاع به همین منوال پیش برود، وضعیت محیط زیست در ایران تا پنج سال آینده به یکی از بحران‌ها در ایران تبدیل می‌شود.

«بحران کم‌آبی، برداشت‌های فزاینده چاه‌های کشاورزی از منابع آبی زیرزمینی، تخریب و تصرف منابع طبیعی، آلودگی‌‌های صنعتی، فاضلاب‌های شهری و صنعتی، گرد و غبار و ریزگردها، خشک شدن تالاب‌ها و انقراض حیات وحش» از جمله مهمترین مسائلی است که محیط زیست ایران با آن مواجه است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.