احضار ۹ دانشجوی دانشگاه‌تهران به کمیته انضباطی

بنا به گفته ی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، دیروز ۹ تن از دانشجویان این دانشکده با تماس تلفنی به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از آنا، دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران درباره احضار دانشجویان به کمیته انضباطی گفت: “احضار دانشجو به کمیته انضباطی به معنای گناهکار بودن او نیست، در اکثر مواقع دانشجویان شاکی خصوصی دارند.”

احضار فعالان فرهنگی و صنفی این دانشکده همگی در یک ساعت صورت گرفت، شکلی از احضار که جدا از خود احضارها، دانشجویان آن را دارای پیامی ناخوشایند می‌دانستند.

به همین خاطر شورای صنفی این دانشکده امروز، بیانیه‌ای صادر کرد و احضارها را غیرقانونی خواند و نسبت به افزایش تعداد آن‌ها ابراز نگرانی کرد.

در همین‌باره مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت که اکثر افرادی که احضار شده‌اند شاکی خصوصی دارند و نباید این احضار‌ها را به محدود کردن فضای دانشگاه تهران ربط داد.

وی گفت: “احضار شدن به کمیته انضباطی امر معمولی است. قاعدتا اگر دانشجویی تخلفی انجام داده باشد یا اینکه کسی از دانشجویی شکایت داشته باشد برای ارائه توضیحات به کمیته انضباطی احضار می شود. همه باید تابع قوانین دانشگاه باشیم، هرکسی قوانین را که عصاره نظام جمهوری اسلامی ایران است زیر پا بگذارد باید پاسخگو نیز باشد.”

او ادامه داد: “فراخوانده شدن از سوی کمیته انضباطی به معنای گناهکار بودن فرد نیست، احتمالا شکایتی از کسی صورت گرفته و نیاز به توضیحات دارد. انتشار بیانیه و ذکر اینکه فعالیت های کمیته انضباطی در راستای محدود کردن فعالیت های دانشجویی است، کار درست و اخلاقی نیست، چون در اکثر موارد این افراد شاکی خصوصی دارند.”

سرسنگی افزود: “در ضمن کار کمیته انضباطی رسیدگی به شکایات است و هر دانشجویی در هر دانشکده ای اگر تخلفی مرتکب شود یا کسی از او شکایت کند برای ارائه توضیحات احضار می شود.”

سرسنگی البته احضار این دانشجویان از یک دانشکده را ابتدا «اطلاعات غلط» و بعد «تصادفی» خواند: “اینطور نیست که همه کسانی که احضار شده‌اند دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی باشند، شاید دوستان اطلاع ندارند. بالاخره کار کمیته انضباطی رسیدگی به شکایات است؛ حالا امکان دارد این دانشجو از هر دانشکده‌ای باشد.”

اگرچه کسب اطلاع نشان می‌دهد که احضاریه‌های کمیته انضباطی تنها برای ۵ نفر از این ۹ نفر امروز به دستشان رسیده است و البته نفر ششمی خارج از این ۹ نفر هم به کمیته انضباطی احضار شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.