پروژه انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به کرمان متوقف شد

پروژه انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری به شهرستان رفسنجان در استان کرمان با دخالت یگان حفاظت محیط زیست متوقف شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از مهر، نیروهای یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و سازمان محیط زیست به‌طور موقت اجرای این طرح را به دلیل «نداشتن مجوز» متوقف کردند.

 این پروژه نه تنها از دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست مجوزی برای آغاز به کار دریافت نکرده، بلکه به گفته مسئولان سازمان محیط زیست حتی درخواستی هم برای دریافت مجوز از سوی این پروژه ارائه نشده است.

شهرستان رفسنجان دارای هزاران هکتار باغ پسته می‌باشد که برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی برای توسعهٔ باغات پسته باعث شده تا دشت رفسنجان جزو بحرانی‌ترین دشت‌های ایران قرار گیرد.

زاگرس طی یک دهەی گذشته شاهد اعتراضات گستردەی فعالین محیط زیستی نسبت به انتقال آب استان‌های کردنشین به مناطق مرکزی بوده است که تظاهرات ٢٨ فروردین ١٣٩٣ شمسی و حضور دە‌ها هزار نفری مردم لر در استان‌های همچون چهارمحال و بختیاری و لرستان اوج این اعتراضات می‌باشد.

کردهای لر بر این باورند که استان‌های مرکزی با حمایت حکومت ایران طی دهەهای گذشته تاکنون با انتقال منابع آبی زیرزمینی و روزمینی زاگرس به توسعه شهر‌ها و روستاهای خود مبادرت نموده و در این میان تنها گسترش مساحت بیابان‌ها و نابودی منابع آبی نصیب مردم زاگرس گردیده است.

پروژەهای انتقال آب «گلاب» و «بهشت آباد» دو طرح تصویب شده در این راستا هستند که علاوه بر نابودی بخش عظیمی از جنگل‌ها و تغیر اکوسیستم زاگرس سبب کاهش شدید منابع آبی استان‌های زاگرس می‌شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.