بیش از یک میلیون بازنشستۀ ایرانی حقوق‌های خود را دریافت نکرده‌اند

 بازنشستگان صندوق بازنشستگی این کشور یعنی بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر حقوق اسفندماه خود را دریافت نکرده‌اند و علت این امر کسری بودجۀ سه هزار میلیارد تومانی این صندوق است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری فارس، ماه گذشته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت که صندوق بازنشستگی کشور ورشسکته است و اگر فکر اساسی دربارۀ آن نشود، کشور با مشکلات عدیده روبرو خواهد شد. او همچنین اظهار داشت که دولت حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح و بخشی از کارمندان دولت را می پردازد، اما، به دلیل کمبود منابع مالی نمی تواند همۀ مشکلات کشور را حل کند.
محمدباقر نوبخت در توصیف ورشکستگی صندوق بازنشستگی کشور گفته بود که “هم اکنون دولت از یک کارمند کسورات بازنشستگی کم می کند و به هفت بازنشسته مستمری می پردازد.”

پیش از این محمود اسلامیان، مدیر عامل صندوق بازنشستگی ایران، با اشاره به برخی پرونده های بزرگ فساد مالی در این صندوق هشدار داده بود که صندوق بازنشستگی کشور بدون یاری دولت قادر به ادامۀ حیات نیست. مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشور قطع ورودی ها یا در واقع بحران بیکاری کشور را مهمترین عامل ورشکستگی صندوق بازنشستگی دانسته و افزوده بود : “در حالی که باید به ازای هر ۶ شاغل یک نفر بازنشسته داشته باشیم، در ایران این نسبت کمتر از ۱ است. یعنی به نسبت ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار شاغل، ۱ میلیون و ۲۲۶ هزار نفر بازنشسته در کشور وجود دارد و هر سال نیز ۳۰ هزار نفر را بر شمار بازنشستگان کشور اضافه می شود. “

با این حال حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، به تازگی در جریان سفرش به یزد ادعا کرد که در دو سال گذشته بیش از یک میلیون و دویست هزار شغل در کشور ایجاد کرده است، هر چند معلوم نیست چرا ایجاد این مشاغل کمکی به رفع مشکلات مالی صندوق بازنشستگی کشور نکرده است.

دیروز سه شنبه معاون وزیر آموزش و پرورش ایران اعتراف کرد که کسری بودجۀ دو هزار میلیارد تومانی این وزارتخانه باعث شده است که مطالبات کارکنان این وزارتخانه پرداخت نشود.

اما، مسئلۀ حقوق‌های معوقه بیش از بازنشستگان و مستمری بگیران گریبانگیر شاغلان کشور از جمله شاغلان دستگاه اداری کشور شده است. اخیراً وزارت بهداشت اعلام کرد که به دلیل تنگناهای مالی، این وزارتخانه نتوانسته حقوق پرستارهای دانشگاه های علوم پزشکی کل کشور را طی ده ماه گذشته بپردازد. ایلنا، خبرگزاری کار ایران، امروز پنجشنبه هفدهم مارس خبر داد که کارگران کارخانۀ آب معدنی “داماش” نیز در چهار ماه گذشته حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.