بحران آب قابل انکار نیست/۳۵۰ دشت در حال نابودی

معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه ۳۵۰ دشت کشور در معرض نابودی قرار دارند، گفت: وجود بحران آب در کشور غیرقابل انکار است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری مهر، رحیم میدانی تنها راه گذر از بحران کم‌آبی و خشکسالی را مدیریت صحیح منابع آبی با همکاری کشاورزان و بهره‌برداران دانست و گفت: وجود بحران آب در کشور غیرقابل انکار است و همه ما باید به سهم خود پاسخگو بوده و برای رفع این مشکل تلاش کنیم.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با تاکید بر اینکه هیچ بخشی نمی‌تواند خود را از حل این مشکل کنار بکشد، خاطر نشان کرد: عدم تعادل در مدیریت منابع آب و برداشت بیش از ظرفیت باعث شده ۳۵۰ دشت از دشت‌های کشور رو به نابودی باشند.

میدانی یکی از راه‌های حفاظت از منابع آبی را تشکیل شورای حفاظت از دشت‌ها اعلام کرد که نیازمند همکاری همه جانبه بهره‌برداران و کشاورزان است. به گفته وی، در صورت حفاظت صحیح از منابع آب زیرزمینی ۲۰ سال طول می‌کشد تا این منابع به حالت اولیه خود برگردند.

وی با بیان اینکه سدسازی عامل فرونشست و از بین رفتن دشت‌ها نیست یادآور شد: در بسیاری از استان‌ها از جمله کرمان و فارس که سدی ساخته نشده نیز زمین در حال فرونشست است. در این میان وزارت نیرو در مدیریت منابع آب عملاً به سمت مشارکت کشاورزان و بهره‌برداران حرکت کرده و می‌طلبد بهره برداران نیز در تعدیل برداشت‌ها و بستن چاه‌های غیرمجاز این وزارتخانه را یاری کنند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو در خصوص تامین آب شرب شهر بندرعباس از سد استقلال میناب نیز گفت: شما نمی‌توانید شهری مثل بندرعباس را برای تامین آب شرب در تنگنا قرار دهید، با این حال باید با یک برنامه‌ریزی صحیح حق‌آبه کشاورزان منطقه نیز از سد استقلال داده شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.