آزار و شکنجه؛ کوتاه از وضعیت غیرانسانی زندان میناب

در زندان میناب علاوه بر شرایط غیر‌انسانی زندان، شکنجه ای عجیب برای تنبیه زندانیان وجود دارد که مسئولین زندان آن را «پا زیارت» می نامند و می گویند زندانیان را «شفا می دهد». در این گزارش احتمال آزار جنسی زندانیان کم سن‌و‌سال توسط زندان‌بانان نیز مطرح می‌شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فعالان حقوق بشر، یک زندانی که به تازگی از این زندان آزاد شده در این باره به هرانا گفت: “ستونی در زندان وجود دارد که زندانیان برای تنبیه به آن دست‌بند و پابند می شوند، به نحوی که نمی توانند سر خود را بچرخانند و این تنبیه شاید تا ۱۰ الی ۱۵ روز طول بکشد. مسئولین زندان نام این ستون را «پا زیارت» نامیده اند و می گویند این ستون زندانیان را «شفا می دهد».”

این منبع همچنین شرایط زندان میناب را غیرانسانی توصیف کرد و افزود: “وضعیت بهداشت، غذا و درمان در این زندان بسیار بد و غیر انسانی است. اعزام به بهداری بسیار با تأخیر انجام می شود و یا کلا انجام نمی شود. حتی موردی بوده است که تزریقات به پشت زندانی به جای اعزام به بهداری، از پشت میله های زندان و به صورت سرپایی صورت گرفته است.”

این منبع همچنین به آزار جنسی زندانیان کم سن‌و‌سال توسط زندان‌بانان اشاره کرد و مدعی شد: “زندانیان به این عمل شنیع اعتراض کرده و آن را برای رئیس زندان به اثبات رساندند، اما به جای تنبیه زندانبان خاطی، خود زندانیان معترض تنبیه و تبعید شده اند.”

زندان میناب با ظرفیت حدود ۱۰۰۰ زندانی در شهرستان ۳۰۰ هزار نفری میناب در ۱۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.