گزارشی از وضعیت سکینه ازبک، کودک-همسری که قربانی خشونت شوهر شده است

 سکینه ازبک، کودک پناهنده افغان که بعد از ضرب و شتم توسط شوهرش از بالکن طبقه سوم به بیرون پرتاب شده است، بدون رسیدگی مسئولان انتظامی در مورد امنیت وی در بیمارستان شریعتی رها شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فعالان حقوق بشر در ایران، سکینه ازبک، کودک پانزده ساله پناهنده افغان و از دانش آموختگان مدرسه خودگردان جهت کودکان افغان بازمانده از تحصیل و کودکان کار تحت نظر «انجمن یاری کودکان» و ساکن صباشهر شهریار بعد از ضرب و شتم توسط شوهرش از بالکن طبقه سوم خانه به بیرون پرتاب شده، در حال حاضر در بیمارستان شریعتی بستری است و خانواده وی و متهم (همسر کودک) او را رها کرده‌اند و بیمارستان به دلیل بالا بودن هزینه های درمان (مبلغ هفت میلیون تومان) حاضر به همکاری جهت استفاده مصدوم از خدمات مددکاری نشده است.

این در حالی است که مسئولان انتظامی در این خصوص تاکنون هیچ اقدامی نکرده اند.

خانم نجفی مدیر عامل انجمن یاری کودکان ضمن اعلام این خبر گفت: ” سکینه ازبک در حال حاضر ۱۵ سال دارد و در ۱۴ سالگی مجبور به ازدواج شده است. به دلیل اختلاف سنی و مشکلات پیش آمده شوهر این کودک وی را می خواسته خفه کند و بعد از ضرب و شتم از بالکن طبقه سوم به بیرون پرتاب کرده است. این اتفاق دوهفته پیش افتاده و این کودک، تازه امروز توانسته با ما تماس بگیرد و اطلاع دهد.”

خانم نجفی در مورد وضعیت حقوقی این اتفاق در ادامه افزود: “این مساله خشونت خانگی و مخصوصا آزار دختران هم در خانواده های ایرانی و هم در خانواده های افغان به ویژه در شهرهای کوچک و حاشیه آن به کرات اتفاق می افتد و ما پیگیر بُعد حقوقی آن خواهیم بود تا برای شوهر این کودک که مرتکب چنین خشونت عجیبی شده، جریمه ای که سزاوار آن است در نظر گرفته شود تا بدینوسیله از تکرار چنین وقایعی جلو گیری شود.”

خانم نجفی در مورد همکاری بخش مددکاری بیمارستان در این مورد گفت: “بخش مددکاری بیمارستان در موردهای قبلی واقعا کمک می کرده است و هزینه ها را پایین می آوردند. اما مشکل اینجاست که پناهندگان افغان بیمه ندارند، حالا تصور کنید که این پناهنده کارت [اقامت] هم نداشته باشد. در این مورد من هنوز مطمئن نشدم که امروز بیمارستان همکاری کرده یا نه و فردا از این موضوع آگاه خواهم شد.”

وی همچنین در پایان گفتگو در مورد وضعیت جسمی کنونی خانم ازبک افزود: “سکینه تحت عمل جراحی لگن قرار گرفته، فک وی شکسته و گوشش پاره شده است. هزینه بیمارستان بسیار بالا بوده و پدر وی نتوانسته این مبلغ را تهیه کند و این کودک همینطور در بیمارستان رها شده است.”

طبق آمار رسمی رسانه های ایران ۶۶ درصد زنان در طول زندگی قربانی خشونت خانگی هستند و در این رابطه به شدت خلا قانون احساس می شود.

بر اساس قانون مدنی ایران، ماده ۱۱۱۵ : «اگر بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی و یا مالی یا شرافتی برای زن باشد زن می‌تواند مسکن علی حده اختیار کند و تا تغییر رفتار شوهر، محکمه حکم بازگشت به منزل شوهر نخواهد داد و مادامی که زن در بازگشتن به منزل مزبور معذور است پرداخت نفقه بر عهده شوهر خواهد بود.»

تحلیلگران حقوقی بر این باورند که این ماده نمی تواند در کنترل خشونت خانگی مفید واقع شود چراکه در دادگاه برخورد قاضی سلیقه ای است و خشونت و یا عدم خشونت بنا بر تشخیص وی مشخص می شود و از سوی دیگر خود این قانون یک خشونت نهفته علیه زنان دارد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.