عفوبین‌الملل: ایران، پاکستان و عربستان بیشترین اعدام‌ها را داشته‌اند

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه در تازه‌ترین گزارش سالانه خود اعلام کرده است، تعداد اعدام‌ها در سال گذشته میلادی بیش از  ۵۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش داشته است و این تعداد اعدام از سال ۱۹۸۹ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فردا، این سازمان مدافع حقوق بشر که مقر آن در لندن است، تعداد اعدام‌ها در سال گذشته را یک هزار و ۶۳۴ مورد اعلام کرده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید، تعداد اعلام‌شده شامل اعدام‌ها در چین نیست. چین شمار اعدام‌ها خود را اعلام نمی‌کند.

این گزارش همچنین اعلام کرده است که ۸۹ درصد اعدام‌ها در سال ۲۰۱۵ در سه کشور ایران، پاکستان و عربستان انجام‌شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود تصریح کرده است که ایران در سال گذشته میلادی، ۹۷۷ نفر را اعدام کرده است. این در حالی است در سال ۲۰۱۴ تعداد اعدام‌ها در ایران ۷۴۳ نفر بود.

عفو بین‌الملل در ادامه گفته است، تعدادی از اعدام‌شدگان در ایران کسانی بودند که به هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند، که ازنظر قوانین بین‌المللی کودک محسوب می‌شوند.

شمار اعدام‌ها در سال ۲۰۱۵ در پاکستان ۳۲۶ و در عربستان ۱۵۸ مورد اعلام‌شده است.

این گزارش سالانه تصریح کرده است، تعداد اعدام در سال ۲۰۱۴ دست‌کم یک هزار و ۶۱ مورد بود که میزان اعدام در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۵۴ درصد افزایش داشته است.

سلیل شیتی، دبیر کل عفو بین‌الملل، در این زمینه گفته است، افزایش تعداد اعدام  ها در سال گذشته عمیقاً ناراحت‌کننده است.

وی اضافه کرده است: در طی ۲۵ سال گذشته به این تعداد در کشورهای جهان اعدام انجام‌نشده بود.

دبیر کل عفو بین‌الملل تصریح کرده است: ایران، پاکستان و عربستان به‌طور بی‌سابقه‌ای  دست به اعدام مردم می‌زنند، که اغلب محاکمه این افراد به‌شدت ناعادلانه است. این کشتار باید متوقف شود.

سلیل شیتی در ادامه با تقدیر از کشورهایی مجازات اعدام را لغو کرده‌اند، گفته است، اکنون اقلیتی از کشورهای جهان از این مجازات استفاده می‌کنند.

سازمان عفو بین‌الملل در ادامه گفته است در سال ۲۰۱۵ دست کم ۲۰ هزار و ۲۹۲ نفر منتظر اجرای حکم اعدام خود بوده‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.