زابل کانون بیماری سل در ایران

عضو ایرانی اتحادیه جهانی علیه بیماری‌های تنفسی با اشاره به اینکه درمان بیماری سل که درگذشته ۲ سال طول می‌کشید اکنون به حداقل ۶ ماه کاهش‌یافته است، گفت که شهرستان زابل بیشترین میزان ابتلا سل در کشور را برحسب جمعیت دارا است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از تسنیم، محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، اظهار داشت: “اگرچه بیماری سل در صورت مراجعه به‌موقع بیمار و تشخیص به‌موقع در بیش از ۹۰ درصد موارد قابل‌درمان و علاج قطعی است، اما ضعف برنامه‌های ملی و عدم تمکین صحیح بیماران به درمان موجب بروز موارد مقاوم این بیماری شده است”.

عضو ایرانی گروه برنامه ریزی و نماینده کشوری گارد (اتحادیه جهانی علیه بیماری‌های تنفسی) ادامه داد: “تلاش‌های مجدانه‌ای برای کوتاه کردن مدت درمان بیماری سل به صورت تحقیقات چند کشوری در حال پیگیری است، اما به هر حال پدیدار شدن موارد سل مقاوم (MDR) و فوق مقاوم (XDR) مشکلات جدی بر سر راه توفیق در کنترل این بیماری در سطح جهان به وجود آورده است”.

مسجدی افزود: “بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۴، از ۴۸۰ هزار مورد سل مقاوم،  ۴۰ درصد آنها فوت کردند. به همین جهت سازمان‌های حامی در سطح بین‌المللی از تحقیقات درزمینه کشف داروهای مؤثر برای علاج موارد مقاوم این بیماری به‌طور وسیع پشتیبانی می‌کنند. پژوهش‌های انجام‌شده بر روی بیش از یک هزار بیمار مبتلابه سل MDR و XDR در کره جنوبی و چین اثربخشی داروی Linezolid را نشان داده است”.

وی گفت: “عمده‌ترین راه تشخیص بیماری سل استفاده از ابزار ساده و ارزان امتحان خلط بیماران به روش مستقیم میکروسکوپی است. البته با امکانات مناسب نتیجه آزمایش در طول یک روز به سرانجام می‌رسد ولی برای تشخیص موارد مقاوم مدت‌زمان ۸ تا ۱۶ هفته لازم است که بسیار طولانی و به امکانات و نیروی انسانی ماهر نیازمند است. در سالیان اخیر ابداع تست تشخیصی Genexpert که می‌تواند در خلال ۲ ساعت بیماری سل و نوع MDR آن را مشخص سازد، پیشرفت قابل‌توجه در این زمینه محسوب می‌شود که در بسیاری از کشورها ازجمله کشورمان در بعضی مراکز در دسترس است”.

این متخصص ریه در ادامه تصریح کرد: “بر اساس تخمین‌های سازمان بهداشت جهانی تقریباً ۱/۳ جمعیت بشر کنونی آلوده به میکروب سل است و علائمی از بیماری نزد آنها مشهود است. به عبارتی این افراد دچار سل نهفته یا خفته هستند. تقریباً در ۵ تا ۱۰ درصد این افراد در طول حیاتشان بیماری سل به حالت فعال درمی‌آید که ضمن گرفتار کردن شخص سبب انتقال بیماری به دیگران نیز می‌شود. زیرا بیماری عمدتاً در ریه‌ها مستقر می‌شود و علائم آن سرفه، خلط و گاهی خلط خونی همراه با تب و عرق و لاغری است. فرد مبتلابه هنگام سرفه و عطسه میکروب از ریه‌ها خارج می‌سازد و محیط اطراف خود را آلوده می‌سازد و بدین شکل افراد که در معرض این هوای آلوده قرار می‌گیرند باسیل سل از طریق تنفس وارد بدن آنها (ریه‌ها) می‌شود”.

وی به روش واکسیناسیون اشاره کرد و افزود: “در بیماری سل همانند اغلب بیماری‌های عفونی و واگیردار دیگر، واکسیناسیون یکی از راهبردهای اساسی برای کنترل بیماری در سطح جهان است. واکسن BCG که از سال ۱۹۲۱ در سطح وسیع مصرف‌شده و می‌شود مصونیت نسبی در برابر این بیماری نزد کودکان و خردسالان به وجود می‌آورد که عمدتاً در برابر انواع شدید بیماری سل است اما اثرات مصونیت زایی نزد بالغین به همراه ندارد”.

مسجدی گفت: “در حال حاضر نزدیک به ۳۷ میلیون نفر آلوده به ویروس HIV در جهان به سر می‌برند که حداقل ۱/۳ آنها همزمان عفونت خفته سلی نیز دارند. با این تفاوت که خطر بیدار شدن بیماری نزد این افراد ۲۶ برابر افراد معمولی است. از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۴۳ میلیون نفر تشخیص و درمان بیماری سل شدند اما هنوز این رقم کمتر از ۷۵ درصد کل موارد بیماری را شامل می‌شود”.

در هر سه دقیقه سه نفر در دنیا به خاطر سل فوت می‌کنند

مسجدی با اشاره به وضعیت بیماری سل در کشور در خاتمه تأکید کرد: “بر اساس آخرین آمار موجود در سایت وزارت بهداشت، در سال ۹۳، جمعاً ۱۰ هزار و ۴۴  مورد ابتلا به بیماری سل در سطح کشور ثبت شد که در میان استان‌ها، سیستان و بلوچستان و گرگان بیشترین میزان بروز و شیوع را در کشور داشتند. همچنین شهرستان زابل بیشترین میزان ابتلا را بر حسب جمعیت دارا است”.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.