۷۰درصد فاضلاب تهران تصفیه نمی شود

مدیرکل سازمان محیط زیست شهر تهران از تصفیه نشدن ۷۰درصدی آب های آلوده -فاضلاب – در تهران خبرداد و گفت: با توجه به بحران کم آبی در کشور،باید برای مصارف کشاورزی و صنعتی تمامی فاضلاب تهران در تصفیه خانه ها تصفیه و قابل استفاده شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از پانا، محمدحسین بازگیر مدیرکل سازمان محیط زیست شهر تهران، به میزان بارش سالانه در شهر تهران و مقایسه آن با سرانه مصرف آب شرب اظهار کرد: در حالی که شهر تهران یک سوم میانگین بارش دنیا دریافتی دارد میزان مصرف آب در کشور به گونه ای است که کشور ما را جزو کشورهای با سرانه مصرف بالای آب رده بندی می کنند از طرف دیگر نیازهای رو به افزایش که به آب وجود دارد سبب شده که در تمامی کشور به تمامی منابع آبی نیاز مبرمی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی کشور در سال های اخیر به گونه ای بوده که موجب شده در سال های اخیر کمتر با بارش برف مواجه باشیم و بارش باران نیز عمدتا به صورت رگبار تند بوده که فرصت ذخیره شدن در زمین را پیدا نمی‌کنند . همه این عوامل سبب شده تا ضرورت ذخیره و بازاستفاده از منابع آبی بیش از گذشته باشد.

بازگیر توضیح داد: اگر بنا داریم که با بحران کم آبی مواجه نشویم از یک سو باید به حفاظت از تمامی منابع آبی بپردازیم و از سوی دیگر ضروری است که تمامی آبهای مصرفی را از طریق سیستم تصفیه فاضلاب بازچرخانی کنیم و دوباره به چرخه مصرف بازگردانیم.

بازگیر با اشاره به اینکه مدیریت منابع آبی هم به دلیل حیاتی بودن این نعمت و هم به دلیل تکلیف قانونی آن یک امر لازم الاجرا است، اضافه کرد: در اجرای شبکه فاضلاب شهر تهران مشکلاتی به دلیل لزوم ایجاد هماهنگی میان دستگاه ها شامل شهرداری، نیروی انتظامی و… به وجود آمده است و همین موضوع کار را با کندی مواجه کرده است. از سوی دیگر به دلیل هم تراز نبودن سطح ارتفاعات در مناطق مختلف شهر کار به سختی پیش می رود اما با این حال طبق آماری که بنده دارم حدود ۳۰ درصد از آب های آلوده شهر تهران در حال تصفیه است .

وی به خطرات ورود آبهای آلوده به آب های زیر زمینی اشاره کرد و گفت: تصفیه نشدن آب های آلوده شهری اولا موجب از دست دادن یک منبع آبی می شود و ثانیا ورود آبهای آلوده به منابع آب زیرزمینی می شود این در حالی است که در حال حاضر بخشی از آب موردنیاز شرب یا صنعتی به صورت مستقیم از منابع آبهای زیرزمینی تامین می شود و اگر این منابع از حیث انتفاع خارج شود مجبور خواهیم شد از منابع آبی جاری یا سرزمین های دوردست تربا هزینه بالاتر استفاده کنیم.

بازگیر به راهکار رفع کندی توسعه شبکه فاضلاب اشاره کرد و افزود: براساس ماده ۱۵ تاسیس شرکت های آب و فاضلاب تمامی واحدهای مسکونی،خدماتی، تولیدی و تجاری یک شهرحتما باید انشعاب فاضلاب خریداری کنند و به شبکه فاضلاب وصل شوند. بیمارستان ها و کارخانه ها هم فاضلاب صنعتی تولید می کنند مکلف هستند در محل کار خود تصفیه خانه ایجاد کنند . از سوی دیگر ماده ۴۶ و ۴۷ قانون توزیع عادلانه آب می گوید همه کسانی که از اب استفاده می کنند و فاضلاب تولید می کنند مکلف هستند نسبت به احداث تصفیه خانه اقدام کنند. از طرف دیگر شناسایی منابع آلاینده و برخورد با آنها در حیطه اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست است. براساس آئین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و اصل ۵۰ قانون اساسی نیز آحاد جامعه مکلف به رعایت هستند به نوعی عمل نکردن به آن جرم محسوب می شود و قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده است تا یک سرمایه و یک نعمت خدادای حیف نشود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.