آب شُرب شهروندان خرم‌آباد گل‌آلود شد

طی روزهای اخیر آب آشامیدنی خرم‌آباد در اکثر نقاط شهری کدر و گل‌آلود شده، امری که زندگی و سلامت شهروندان را به خطر انداخته است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کُردپا، به دلیل سیستم فرسوده آبرسانی سطح شهر خرم‌آباد تنها با بارش میزان کمی باران، گل و لای به درون سیستم آبرسانی شهر نفوذ کرده و باعث از بین رفتن کیفیت آب می‌شود.

در چند روز گذشته شدت و وسعت کدر شدن آب شهری خرم‌آباد چنان گسترش یافت که مدیرعامل شرکت آبفای استان لرستان به سخن آمده و طی مصاحبەایی با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام می‌کند که؛ آب‌ شهر از نظر بهداشتی مشکل خاصی ندارد، اما به لحاظ کدر بودن از حد نرمال و استاندارد مقداری بالاتر است.

این “مقدار” چقدر است تا به امروز اعلام نشده اما بر اساس گزارشات رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا در چند روز اخیر آب شهر نه تنها کدر بلکه گل‌آلود نیز بوده است.

بر اساس پژوهش‌های محققین و نیز دستورالعمل‌های بهداشتی آب سالم باید بی‌بو و بی‌رنگ باشد.

حمیدرضا کرم‌وند در ادامه این مصاحبه، می‌افزاید: عامل کدر شدن آب آشامیدنی خرم آباد، بارش های اخیر می‌باشد، اما نباید در سلامت و بهداشت آب شکی به خود راه داد و از نظر بهداشتی مشکلی ندارد.

این در حالی است که بوی تعفن و کدری آب‌ها آنچنان بالاست که حتی مردم شهر از شست و شوی خود و یا ظروف با آب مذکور پرهیز می‌کنند.

وسعت این آلودگی تمام سطح شهر خرم‌آباد را در بر گرفته اما در بخش‌های شمالی شهر به علت پایین بودن ارتفاع این مشکل بیشتر دیده می‌شود.

حمیدرضا کرم‌وند با اعلام هشدار جدی و تاکید بر اینکه: “شهروندان خرم‌آباد سعی کنند آب مورد نیاز خود را بجوشانند و تنها به اندازه احتیاج استفاده کنند تا مشکل برطرف شود” بطور غیرمستقیم سخنان فعالین مدنی استان مبنی بر آلودگی شدید آب‌های خرم‌آباد را تائید کرده است.

استان لرستان سومین منطقه پرآب ایران می‌باشد که به دلیل سیاست‌های دولت‌ مرکزی نه تنها از سیستم‌های فرسوده و کهنەی آبرسانی در عذاب است که موجب آلودگی آب آشامیدنی می‌گردد بلکه آب‌ها شیرین استان نیز طی طرح‌های متعدد، آب به دیگر استان‌های مرکزی منتقل می‌شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.