پدر حسین رونقی به همراه فرزندش دست به اعتصاب غذای خشک زدند

حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس زندانی و پدرش احمد رونقی ملکی در اعتراض به عدم رسیدگی مسوولان زندان دست به اعتصاب غذای خشک زدند. پدر وی می‌گوید «حتی اگر جانم را از دست دهم از اعتصابم دست برنمی‌دارم.»

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، حسین رونقی ملکی که از هفتم فرودین ماه در اعتراض به غیر قانونی نگه داشتنش در زندان و عدم دسترسی به امکانات درمانی دست به اعتصاب غذای تر زده بود، از روز شنبه ۲۱ فرودین اعتصاب غذای خشک را آغاز کرده است.

احمد رونقی ملکی، پدر وی با اعلام این خبر به وب‌سایت «خبرنگاری جرم نیست» می‌گوید «من در روز ۱۴ فرودین به دادستانی مراجعه و نامه حسین برای درخواست آزادی مشروط را خدمت آقای دادستان بردم.»

به گفته احمد رونقی، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران در نامه‌ای به معاونش (حاجیلو) در تاریخ ۱۸ فرودین با آزادی مشروط حسین «براساس نظر پزشک قانونی» موافقت کرده بود، با این حال‌ « روز شنبه (۲۱ فروردین) با دفتر آقای حاجیلو (معاون دادستانی تهران) تماس گرفتم، به من اعلام کردند حسین هیچ مشکلی ندارد، تحمل کیفری دارد و باید در زندان بماند، اما فرزندم در وضعیت وخیمی قرار دارد و از بیماری‌های بسیاری رنج می‌برد.»‌

حسین رونقی ملکی نویسنده وبلاگ بابک خرمدین و مدیر سایت ایران پروکسی بود. این سایت فعال ترین گروه در زمینه ساخت فیلترشکن برای ایرانیان بود.

وی ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸، بعد از جریان اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری، بازداشت و پس از گذشت ۱۰ ماه بازداشت در بند دو-الف زندان اوین، در ۱۳ مهر ماه ۱۳۸۹ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی «پیر عباس » به اتهام «عضویت در شبکه ایران پروکسی »، «توهین به رهبری » و «توهین به رئیس جمهوری» به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم و حکم صادره به وی ابلاغ شد.

پدر حسین می‌گوید‌ «حسین سیزده ماه در انفرادی بود و کلیه‌هاش را از دست داده و هیچ امکانات پزشکی در اختیار فرزندم قرار ندادند.»

بشیر نازپرور، مدیر پزشک قانونی استان تهران در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۳، در نامه‌ای به نارسایی «کلیه سمت چپ» و بیماری‌های گوارشی حسین ملکی رونقی را تایید کرده و بر اهمیت «حفظ بهداشت و سلامت کلیه راست» وی تاکید کرده است.

به گفته خانواده اش، ‌او علاوه بر اینکه از بیماری های گوارشی و کلیوی رنج می‌برد، در زندان به بیماری دیسک کمر و آرتروز گردن و زانو نیز مبتلا شده است.

حسین رونقی ۲۷ خرداد مسال ۱۳۹۴ به دلیل وخامت جسمانی،  جهت درمان با قرار وثیقه یک میلیارد و چهارصد هزار تومان به مرخصی درمانی اعزام شد، اما با وجود بیماری و گواهی کمیسیون پزشکی، ۳۰ دی ۱۳۹۴ پس از حضور در دادستانی تهران، به زندان اوین بازگردانده شد.

این وبلاگ نویس قبل از بازگشتن به زندان در صفحه اینستاگرامش نوشته بود «اصرار برای بازگرداندن من به زندان آن هم در چنین شرایطی و با توجه به وضعیت من غیرقابل درک و غیرقانونی است در صورتی که بر اساس ماده ۵۰۲ آ.د.ک و آزادی مشروط می توانند من را بیرون از زندان نگه دارند. این در حالی است که پزشکان بازرسی سازمان زندان‌ها نیز گفته‌اند شرایط زندان برای نگهداری یک زندانی با شرایط من به هیچ عنوان مناسب نیست و خطرات زیادی دارد.»

پدر حسین رونقی می‌گوید « حدو ۱۰۰ صفحه مدارک پزشکی موجود است که همه ثابت می‌کنند، فرزندم بیمار است و شامل ماده ۵۹۲ قانون مبنی بر عدم تحمل کیفری می‌شود اما آقای حاجیلو و مسولان زندان چشمشان را بسته‌اند و بیماری حسین را نادیده می‌گیرند.»‌

بر اساس ماده ۵۸ قانون جدید مجازات اسلامی، دادگاه صادر کننده حکم می‌تواند به پیشنهاد دادستان یا قاضی اجرای احکام پس از گذراندن نصف حبس در مورد محکومان به حبس بیش از ۱۰ سال حکم به آزادی مشروط زندانی دهد. بر این اساس، حسین رونقی می‌تواند مشمول ماده ۵۸ شود، اما این قانون در مورد او اجرایی نشده است: « از ۳۰ دی ماه که حسین به زندان بازگشته، تاکنون، تحت هیچ درمانی قرار نگرفته است و حتی یک قرص هم به حسین نداده‌اند. بهداری زندان اوین هم به ما گفته که امکانات ندارد.»

به گفته احمد رونقی ملکی، به حسین اجازه استفاده از عفو رهبری را که می توانست شامل حال او شود، هم نداده‌اند: «پسرم وضعیت خوبی ندارد، اما تمام این ناعدالتی‌ها و عدم اجرای قوانین باعث شد تا او دست به اعتصاب غذای خشک بزند. من هم برای حمایت از او اعتصاب غذای خشک را آغاز کرده‌ام.»

احمد رونقی ملکی به رییس قوه قضاییه ایران، رییس سازمان زندان‌ها و احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در سازمان ملل نامه نوشته و از آن ها خواستار رسیدگی به وضعیت پسرش شده است: «من حتی اگر جانم را از دست بدهم اعتصاب غذایم را نمی‌شکنم و این اعتصاب غذا تنها زمانی که حسین آزاد شود پایان می‌یابد. در نامه هم نوشته ام اگر خودم یا فرزندم به دلیل این بی عدالتی‌ها از بین رفتیم، دادگاه لاهه در آینده این موضوع را پیگیری کند.»

خانواده حسین رونقی تاکنون بارها به دلیل مصاحبه با رسانه‌ها تهدیده شده‌اند. احمد رونقی ملکی، در تیر ماه سال گذشته به اتهام نشر اکاذیب از طریق مصاحبه و نامه‌نگاری درباره وضعیت فرزند زندانی‌اش به چهار ماه حبس محکوم شده بود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.