بیکاری ۲۵ هزار کارگر در صنعت سنگ کشور

هیئت‌مدیره کانون سنگ ایران با بیان اینکه حدود ۲۵ هزار کارگر در صنعت سنگ کشور بیکار شده‌اند گفت: بازار داخلی  سنگ با رکود مواجه شده و متأسفانه با بازار خارجی نیز ارتباطی زیادی نداریم.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از تسنیم، محسن غیاثوند اظهار داشت: صنعت سنگ ارتباط مستقیمی با پروژه‌های عمرانی و ساختمانی دارد به‌طوری‌که وقتی صنعت ساختمان در کشور تعطیل می‌شود صنعت سنگ و مصالح نیز دچار آسیب می‌شوند متأسفانه اکنون علی‌رغم اینکه بزرگ‌ترین و دومین تولیدکننده سنگ دنیا هستیم اما در بازار جهانی جایگاهی نداریم.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران دومین مصرف‌کننده سنگ در دنیا است افزود: هر زمانی که در بحث ساخت‌وساز اتفاقی می‌افتد و شرایط برای رونق ساخت‌وساز مهیا می‌شود، صنعت نیز جان می‌گیرد در غیر این صورت متأسفانه شرایط خیلی خوبی در صادرات نداریم و این صنعت زود متوقف می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از پنج هزار واحد سنگ‌بری در کشور وجود دارد بیان کرد: از دو سال گذشته تاکنون حدود ۳۰ درصد واحدهای سنگ‌بری کشور تعطیل‌ شده و مابقی نیز زیر ظرفیت یعنی کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند.

غیاثوند تصریح کرد: از دو سال گذشته تقریباً به‌ طور میانگین ماهیانه حدود هزار نفر در حوزه سنگ‌بری تعدیل نیرو داشته‌ایم به طوری که طی این دو سال حدود ۲۵ هزار نفر تعدیل نیرو شده است.

وی دو مشکل اساسی صنعت سنگ را رکود و قوانین مالیاتی برشمرد و اظهار داشت: ارزش‌افزوده و نحوه دریافت آن، جرائم تصاعدی، عدم دسترسی به بازارهای جهانی، نبود پایانه‌های صادراتی، خام فروشی، نبود آموزش، نبود سرمایه در گردش و مشکلات گشایش اسناد اعتباری LC سبب شده تا صنعت سنگ با رکود مواجه شود.

رئیس هیئت‌مدیره کانون سنگ ایران بیان کرد: با توجه به رکودی که در حوزه سنگ وجود دارد تا وقتی شرایط عمومی اقتصاد درست نشود هیچ امیدی به رفع مشکل این صنعت نداریم چراکه مشکلات باید به‌ صورت اساسی حل شود.

رئیس هیئت‌مدیره کانون سنگ ایران با بیان اینکه وقتی تولید آسیب می‌بیند همه اجرای اقتصاد آسیب می‌بیند گفت: اقتصاد پویا اقتصادی است که تولید قابل‌قبول است و می‌تواند کشور را اداره کند اما متأسفانه الآن این شرایط در کشور وجود ندارد.

وی عنوان کرد: دولت بعد از دو سال و نیم اکنون دارد حرف‌های روز اولش را میزند یعنی قول‌هایی که سه سال پیش داده امروز مجدداً همان‌ها را برای سال ۹۵ تکرار می‌کند یعنی پذیرفته‌اند که باید هم چرخ سانتیفیوژ بچرخد و هم چرخ صنایع اما این اتفاق نیفتاده و صنایع یکی پس از دیگری وارد ورشکستگی می‌شوند که این روند نیز عموماً به خاطر رکود بی‌سابقه‌ای است که بر کشور حاکم شده است.

وی عنوان کرد: زمانی که مردم به عنوان صاحبان فرایند دیده نمی‌شوند و شرایط برای آن‌ها آماده نمی‌شود اصلاً اقتصاد مقاومتی معنا و مصداقی پیدا نمی‌کند بنابراین شرایط فعلی را برای اجرای سیاست درست اقتصاد مقاومتی مناسبی نمی‌بینیم مگر اینکه قدم‌های عملی برداشته شود.

وی اظهار داشت: اکنون ما در کشور یک و نیم برابر میانگین جهانی کارآفرین داریم اما متأسفانه معظل بیکاری از همه معضلات بیشتر است بنابراین این سؤال پیش می‌آید که چرا کارآفرین هست اما کار نیست؟

رئیس هیئت‌مدیره کانون سنگ ایران افزود: کارگر نیاز به کارآفرین دارد و کارآفرین نیز به بستر نیاز دارد پس اگر بستر قابل‌قبولی در اقتصاد شکل بگیرد کارآفرین نیز به تکالیف خود عمل می‌کند و می‌تواند کارگران بیشتری به‌کار گیرد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.