شهرستان بویراحمد در آستانه مواجه با بحران پسماند است

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت که شهرستان کهگیلویه و بویراحمد در آستانه مواجه شدن با بحران پسماند است و باید فکر و چاره اساسی در این زمینه اندیشیده شود چرا که سلامتی مردم این شهرستان درخطر است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، سید اسدالله هاشمی افزود: “در آینده نزدیک شهرستان بویراحمد با بحران پسماند خانگی و پسماندهای عفونی روبرو خواهد شد”.

وی بیان کرد: “بعضی از بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان امام سجاد، زباله‌های عفونی و غیرعفونی خود را در محوطه‌ای در قسمت پشت درمانگاه به شکل بدی رها می‌کنند”.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: “متاسفانه دستگاه اتوکلاو یا بی خطرسازی فاقد کیفیت، همیشه معیوب و خراب است، به همین دلیل حجم انبوهی از زباله‌های عفونی این بیمارستان انباشته می‌شود، بنابراین به صورت غیرقانونی و شبانه اقدام به سوختن آنها به روش غیراستاندارد می‌کنند”.

هاشمی تصریح کرد: “سوختن زباله به ویژه زباله‌های بیمارستانی و عفونی خطرناک و غیرقانونی است و ظرفیت دستگاه امحاء زباله این بیمارستان پایین است و از استاندارد لازم برخوردار نیست. تصفیه خانه فاضلاب و دستگاه امحاء زباله بیمارستان امام سجاد برای ظرفیت قبلی که ۹۶ تخت بیمارستانی بود درنظر گرفته شد و هم اکنون افزایش تخت‌های این بیمارستان مشکلاتی را به وجود آورده است”.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: “تذکرات لازم و قانونی به متولیان این بیمارستان داده شده و فرصت لازم برای اصلاح و برطرف کردن این مشکلات داده شده است. در صورت اقدام نکردن در این زمینه از طریق قانونی، اقدامات لازم صورت می‌گیرد”.

هاشمی در رابطه با دفن زباله‌های شهر یاسوج از سوی شهرداری این شهر تاکید کرد: “زباله‌های این شهر در منطقه “دوپشته” دشتروم دفن می‌شوند. جانمایی این محل از قبل کارشناسی و درست نبوده و زباله‌ها به صورت اصولی و استاندارد دفن نمی‌شوند. این منطقه محصور نیست. ضابطه خاصی برای دفن زباله‌ها ندارد و جانوران وحشی و اهلی وارد این منطقه می‌شوند که مشکلات زیست محیطی را در پی دارد”.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: “برای دفن و از بین بردن زباله‌های جمع‌آوری شده شهر یاسوج در منطقه “دوپشته” دشتروم از شیوه نادرست و خطرناک آتش زدن استفاده می‌شود که گازهای سمی خطرناکی را آزاد می‌کند. با توجه به اینکه این منطقه در ورودی شهر یاسوج، در وسط دو منطقه جمعیتی “دشت روم” و “سرآبتاوه” و بالای دانشگاه پیام نور یاسوج و سد شاه قاسم قرار دارد، مشکلاتی را به دنبال دارد و وضعیت نامطلوبی ایجاد می‌کند”.

هاشمی افزود: “سد شاه قاسم یاسوج در پایین دست محل دفن زباله‌های این شهر است. با توجه به اینکه خاک منطقه، آهکی است قطعا نفوذپذیری در آب این سد که برای کشاورزی زمین‌های اطراف استفاده می‌شود خطراتی را به همراه دارد”.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: “مردم از طریق تشکل‌های زیست محیطی و اصحاب رسانه و خبرگزاری‌ها می‌توانند از طریق مشارکت و همکاری با محیط زیست استان در این رمینه ما را یاری کنند”.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.