وضعیت بیمه بیکاری سینماگران پس از دوسال هنوز مشخص نیست

وضعیت و فعالیت حساب (صندوق ) بیمه بیکاری هنرمندان که از سال ۹۳ با هدف کمک به هنرمندان و به خصوص سینماگران بیکار تشکیل شد؛ نامشخص است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، تشکیل صندوق بیمه بیکاری ازجمله طرح‌هایی بود که خانه سینما در دوران مدیریت محمدمهدی عسگرپور و در قالب طرح کلان اجرای امنیت شغلی سینماگران به‌صورت جدی مطرح و پیگیر آن شد. در همین زمان با محمود احمدی‌نژاد (رئیس جمهور دولت نهم و دهم) نیز مکاتبات بسیاری انجام شد اما این طرح پس از مسکوت ماند. امروز هم باوجود روی کار آمدن دولت یازدهم خبری از اجرای این طرح نیست.

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و بازگشایی دوباره خانه سینما و پیگیری‌های هیات مدیره و در سایه همکاری سازمان سینمایی در شهریور ۹۳ با هدف رفع مشکلات معیشتی و کمک به سینماگران بیکار؛ طرح دیگری کلید خورد که “حمایت از ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران و کمک هزینه بیکاری” نام داشت. براساس این طرح قرار بود صندوق بیمه بیکاری سینماگران تشکیل شود تا سینماگران در زمان بیکاری با استفاده از اندوخته صندوق؛ قادر به امرار معاش خود باشند.

راه‌اندازی این صندوق برای خانه سینما آنقدر مهم بود که برای کمک به صندوق بیمه بیکاری هنرمندان، جشن بزرگ سینمای ایران در سال ۹۳ برگزار نشد و به‌جای آن جشن‌های کوچک و مستقلی ازسوی صنوف مختلف سینما با هزینه بسیار کمی برگزار شد تا هزینه صرفه‌جویی شده از این کار به صندوق بیمه بیکاری هنرمندان واریز شده و کمکی برای بهره‌وری این صندوق به نفع هنرمندان باشد.

کار مطالعاتی صندوق و حساب مرتبط با آن از مهر ماه ۹۳ آغاز و به دنبال تصویب طرح در ابتدای اردیبهشت سال ۹۴ حجت الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی) طی حکمی، فرهاد توحیدی، علی دهکردی، محمدرضا موئینی، مجید مسچی و رمضانعلی حیدری خلیلی را به عنوان اعضای هیات اجرایی صندوق معرفی کرد.

جلسات هیات اجرایی صندوق از سال ۹۴ برگزار شد و قرار بود بعد از واریز سهم سازمان سینمایی ثبت‌نام سینماگران از روز ۲۱ شهریور ۹۴ آغاز شود اما نه تنها نهاد ریاست جمهوری و وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی به این صندوق کمکی نکردند بلکه حتی سهم سازمان سینمایی به دلیل مشکلات اقتصادی کشور هرگز به صندوق واریز نشد درنتیجه ثبت‌نام سینماگران نیز به صورت طبیعی آغاز نشد.

براساس طرح خانه سینما و مطالعات انجام شده؛ این صندوق در پایان دهه ۸۰ نیازمند ۱۲ میلیارد تومان بودجه اولیه بود و در دهه ۹۰ باید ۲۰ میلیارد تومان به این صندوق به عنوان بودجه ابتدایی واریز می‌شد. رقم‌هایی که تامین آنها تا این لحظه غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

امروز این صندوق باوجود نزدیک به دوسال از تشکیل آن؛ همچنان وضعیت نامشخصی دارد و بودجه موردنیازش نیز در سال ۹۴ واریز نشد. در واریز بودجه سال ۹۵ نیز هیچ چشم‌انداز روشنی دیده نمی‌شود درنهایت می‌توان عملا باور کرد اجرای طرح صندوق بیمه بیکاری سینماگران مسکوت خواهد ماند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.