فوت پنج نفر از زنان معتاد جمع‌آوری شده

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از فوت ۵ نفر از زنان معتادجمع‌آوری شده در کمپ بدنام “شفق خبر داد”، پیش از این نیز حداقل ۵۰ شهروند دیگر در این کمپ جان خود را از دست داده بودند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، افشار در نشست خبری سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: “اردوگاه شفق به عنوان مرکز درمان اعتیاد در سنوات گذشته مورد استفاده قرار گرفته شده بود و اشکالات زیرساختی داشت که در این زمینه چهار میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی آن به کار رفت و فضای مناسبی ایجاد شد که قابل مقایسه با سایر فضاهای اقامتی در کشور نیست. این فضا به زنان اختصاص داده شد و در این زمینه بحث‌هایی بود که تعداد زنان معتاد متجاهر در تهران زیاد است و آمارهای غیر واقعی در این زمینه ارائه می‌شد”.

وی با اشاره به اینکه با فعالیت‌های نهادهای مختلف ۵۰۰ زن متجاهر خیابانی در تهران جمع‌آوری شدند گفت: “بعد از غربالگری‌های تخصصی کاشف به عمل آمد که ۱۰۰ نفر از افراد جمع‌آوری شده معتاد متجاهر نیستند و عمدتا زنان بی‌خانمان یا افرادی با مشکلات روانی و اجتماعی می‌باشند که این افراد به بهزیستی تحویل داده شدند”.

سخنگوی مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: “اما ممکن است تعدادی از زنانی که پس از درمان به خانواده‌ها تحویل داده می‌شوند تعهد خانواده را زیر پا بگذارند و دوباره آن‌ها را در خیابان ببینیم و برگشتن بخشی از این افرد به خیابان واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد”.

وی ادامه داد: “در خصوص مرگ و مرهایی که در مراکز نگهداری معتادان انجام می‌شود باید گفت روزانه تعداد زیادی کارتن‌خواب و معتاد در زیر پل‌ها و نقاط مختلف شهر وجود دارند که دچار بیماری‌های عفونی و عوارض ناشی از اعتیاد می‌شوند و جان خود را ازدست می‌دهند و در این زمینه ۳۰هزار نفر در سال یعنی روزی ۱۰ نفر به طور مستقیم از عوارض ناشی از اعتیاد فوت می‌شوند. بنابراین وقتی این افراد در مراکز اقامتی جمع‌آوری می‌شوند امکان فوت در این مراکز نیز وجود خواهد داشت”.

افشار با بیان اینکه از ۵۰۰ نفر زن معتاد متجاهر که جمع آوری شدند ۵ نفر فوت کردند گفت: “دو نفر از این افراد به دلیل عوارض بیماری‌های عفونی فوت شدند که در کمپ شفق نبودند و سه نفر نیز در شفق فوت شدند که یک نفراز آن‌ها به دلیل اوردوز در گذشت و علت فوت دو نفر دیگر در پزشکی قانونی تحت بررسی است”.

وی افزود: “فوت معتادین در مراکز نگهداری به دلیل عوارض ناشی ازاعتیاد امر طبیعی است به دلیل اینکه این افراد درآخر خط قرار دارند و شاخص‌های سلامتی در آن‌ها به شدت پایین است. البته ما به مرگ و میرهای این افراد حساس هستیم و این مسئله را علت یابی می‌کنیم و اگر اتفاقی که افتاده ناشی از کم کاری کادر درمانی باشد بررسی و رسیدگی خواهیم کرد”.

وی درخصوص اینکه گفته می‌شود یکی از افراد فوت شده در مرکز نگهداری شفق با متادون اورودوز کرده است گفت: “متاسفانه برخی ازاین افراد میزان نیاز خودرا بیشتر از آنچه در کمپ هست اعلام می‌کنند و این مسئله موجب می‌شود که با توجه به اینکه شاخصی برای سنجش میزان متادونی که قبلاً استفاده کرده‌اند وجود ندارد میزان تجویز بالا‌تر از حد استاندارد برای این افراد صورت بگیرد که در ‌‌نهایت موجب اوردوز آن‌ها خواهد شد”.

 

 

 

 

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.