هرمزگان، کرمان و تهران؛ تجمع اعتراضی کارگران

روز شنبه ۲۸ فروردین ماه، کارگران بخش خدماتی مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزگان، کارگران معدن چشمه پودنه کرمان و کارگران شرکت «سدید ریخته گر» در تهران، دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عمل نکردن کارفرمایان به تعهدات، عدم دریافت حقوق و نامشخص بودن وضعیت شغلی از دلایل تجمع این کارگران بوده است.

بنا به گزارش خبرگزاری ایرنا؛ جمعی از کارگران شرکت «سدید ریخته گر»، در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مزایا صبح روز شنبه در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

 یکی از این کارگران با اشاره به این که آنان یکسال از حقوق خود را دریافت نکرده اند، اظهار داشت: “این واحد تولیدکننده توان پرداخت به موقع حقوق کارگران و مزایای آنان را ندارد و نزدیک به یکسال است که حقوق کارگران را پرداخت نکرده است”.

این تجمع کنندگان از نمایندگان مجلس خواستند که هر چه سریعتر به مشکلات آنان رسیدگی کنند.

 خبرگزاری ایلنا طی گزارشی اعلام کرد؛ حدود ۶۰۰ کارگر بخش خدماتی مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزگان صبح روز شنبه، در اعتراض نسبت به مشخص نبودن وضعیت شغلی خود در محوطه این کارخانه تجمع کردند. به گفته این کارگران، در مجتمع آلمینیوم المهدی حدود ۲۴۰۰ کارگر مشغول کارند که از این تعداد حدود ۶۰۰ نفر در بخش خدمات فعالند و از قرار معلوم کارگران خدماتی علاوه بر آنکه سال جدید وضعیت شغلی مشخصی ندارند دستمزد اسفند ۹۴ وعیدی سال ۹۵ خودرا از پیمانکار سابق طلبکارند.

گفته می‌شود که کارگران خدماتی مورد نظر از اتفاقات اخیر پی‌گیر یکسان سازی حقوق و سایر مزایای قانونی خود همانند دیگرهمکاران شاغل در کارخانه بوده اند که تاکنون این خواسته آنها محقق نشده است.

کارگران بخش خدمات مجتمع آلومینیوم المهدی

همچنین منابع خبری ایلنا در کرمان گزارش کرده اند؛ بیش از ۷۰ کارگر معدن چشمه پودنه، از ساعات اولیه صبح روز شنبه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی مقابل استانداری استان کرمان تجمع کردند.

به گفته ی یکی از کارگران این معدن: “معدن چشمه پودنه واقع در شهرستان کوهبنان از توابع استان کرمان است که به دلیل ناتوانی در پرداخت مزد کارگران و دیگر هزینه‌ها از ابتدای دی ماه سال گذشته تعطیل شد”.

این کارگر افزود: “با تعطیلی معدن چشمه پودنه ۲۵۷ کارگر این معدن که از شهریور تا دی ماه مزدی دریافت نکرده بودند هرکدام مبلغی معادل شش میلیون تومان با احتساب عیدی و پایان کار از کارفرمای خود طلبکار شدند. وی گفت: “در جلسه مذبور کارفرما متعهد شد در سه مرحله مطالبات را کارگران را به حساب آن‌ها واریز کند و زمینه را برای بازگشایی معدن در ابتدای اردیبهشت ماه فراهم کند”.

تجمع آن‌ها به علت عمل نکردن کارفرمای معدن چشمه پودنه به تعهدات خود از جمله پرداخت مطالبات کارگران و بازگشایی معدن است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.