بانه، مریوان و سردشت؛ اعتصاب مغازه‌داران و بازاریان

تعدادی از مغازه‌داران و بازاریان شهرستان بانه، مریوان و سردشت در استان کردستان در اعتراض به مسدود شدن مرز‌ها و محدودیت فعالیت کولبران، دست از کار کشیده و اعتصاب کرده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شمار زیادی از کسبه و بازاریان شهر بانه در تداوم اعتراض به بسته شدن مرز‌ها و معابر کولبری و افزایش اجاره‌بهای مغازه‌ها و کرایه بار در این شهرستان، از روز شنبه ۲۸ فروردین از بازگشایی مغازه‌ها و محل کسب خود امتناع کردند.

گفتنی است که روز شنبه هفته جاری، اصناف و بازاریان بانه در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کرده بودند و خواهان بازگشایی معابر مرزی شده بودند.

اعتصاب اصناف و بازاریان بانه۳

اعتصاب اصناف و بازاریان بانه۵

بنا به گزارش خبرگزاری‌های محلی در کردستان، ساکنین شهرهای مریوان و سردشت نیز از روز یکشنبه ۲۹ فروردین‌ماه به این اعتصاب پیوسته و خواستار اقدام مسئولان برای حل این مشکل شده‌اند.

علیرضا آشناگر، معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان دراین‌باره گفت: «با توجه به این‌که مرز‌ها و معابر کولبری استان منبع درآمد بسیاری از مردم این استان هستند، به‌طور جدی پیگیر بازگشایی مرزهای استان هستیم که امیدواریم این تلاش‌ها در اسرع هنگام به نتیجه برسد.»

آشناگر درعین‌حال تأکید کرد که با توجه به طولانی بودن «این فرایند» نمی‌توان زمان مشخصی را برای بازگشایی مرز‌ها تعیین کرد.

بر اساس آمارهای رسمی تنها در استان کردستان ۱۹۸ هزار شهروند ساکن در مناطق مرزی عضو تعاونی مرزنشینان بوده و به‌صورت رسمی و از معابر کولبری به فعالیت‌های بازرگانی اشتغال دارند.

استان کردستان در کنار استان‌های کرمانشاه و سیستان و بلوچستان یکی از بالا‌ترین نرخ‌های بیکاری در ایران را دارا است.

اعتصاب اصناف و بازاریان بانه

اعتصاب اصناف و بازاریان بانه۲

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.