دیدبان حقوق بشر خواهان درمان فوری امید کوکبی شد

سازمان دیدبان حقوق بشر خواهان دسترسی فوری امید کوکبی به امکانات درمانی مناسب شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بی‌بی سی، سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر گفته است: «ممانعت از دسترسی یک زندانی به مراقبت‌های پزشکی ضروری هم غیرقانونی است و هم بی‌رحمانه. مقام‌های ایرانی باید اطمینان حاصل کنند که امید کوکبی به مراقبت پزشکی مناسب دسترسی داشته باشد، مراقبتی که در مورد او احتمالا خارج از زندان ممکن است.»

خانم ویتسون گفت: «ایران در تامین امکانات درمانی برای زندانیان، به خصوص برای زندانیان سیاسی، سابقه نامطلوبی دارد.»

در روزهای اخیر گزارش شده است که امید کوکبی، فیزیکدان زندانی در ایران، دچار عارضه تومور سرطانی در کلیه‌اش شده است. دیروز گزارش شد که آقای کوکبی در بیمارستان سینای تهران مورد عمل جراحی قرار گرفته و کلیه راست او از بدنش خارج شده است.

آقای کوکبی، که ترکمن و سنی است، پژوهشگر فیزیک با تخصص لیزر در دانشگاه آستین تگزاس بود و بهمن ماه سال ۱۳۸۹ هنگام خروج از ایران در فرودگاه بازداشت شد. آقای کوکبی بعد از چند ماه به اتهام ارتباط با دولت متخاصم و کسب مال نامشروع به ۱۰ سال زندان محکوم شد. درخواست‌های او برای تجدیدنظر به نتیجه‌ای نرسید و هر بار حکمش تایید شد.

او بعدا اعلام کرد که حکم دادگاه بر اساس اعترافات اجباری خلاف واقع صادر شده است. مدافعان او می‌گویند که آقای کوکبی به خاطر امتناع از همکاری با مراکز تحقیقات نظامی جمهوری اسلامی ایران زندانی شده است.

او چندی پیش پیش در نامه‌ای نوشت: «جایگاه علم و دانشمند بسیار بالا‌تر و قدرتمند­‌تر از آن است که در خدمت فعالیت‌های ضد بشری، تثبیت پایه­‌های دیکتاتور‌ها و یا تحکیم بنیان‌های خرافه و تعصب قرار گیرد.»

مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است مقام‌های ایرانی باید فورا به «بدرفتاری با زندانیان» پایان دهند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.