پیرانشهر؛ اعتصاب و اعتراض مغازه‌داران و بازاریان

تعدادی از مغازه‌داران و بازاریان پیرانشهر در استان کردستان در اعتراض به مسدود شدن مرز‌ها و محدودیت فعالیت کولبران، دست از کار کشیده و اعتصاب کرده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شمار زیادی از کسبه و بازاریان پیرانشهر در تداوم اعتراض به عدم بازگشایی کامل معابر مرزی پیله‌وری، از روز یک شنبه ۵ اردیبهشت ماه از بازگشایی مغازه‌ها و محل کسب خود امتناع کردند.

این شهروندان روز دوشنبه ۶ اردیبهشت ماه، در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کرده و خواهان بازگشایی معابر مرزی شدند.

حقوق بشر کردستان در گزارشی اعلام کرد؛ در طی چند سال گذشته ده معبر مرزی «سیله»، «شوشمی»،«سومار» ، «تیله‌کو»، «مله‌خور»، «دروران»، «هنگه‌ژاله»، «سیف»، «حاجی عمران» و «قاسمه‌رش»  به صورت مرز پیله‌وری از سوی وزارت کشور ایران به صورت رسمی و قانونی باز بوده و ساکنین مناطق مرزی با گرفتن «کارت پیله‌وری» در زمانهای مشخص قادر به حمل محدود اجناس خارجی به بازارچه‌های مرزی را داشتند.

پیرانشهر۲

لازم به ذکر است که ساکنین شهرهای مریوان، سردشت و بانه روز شنبه ۲۸ فروردین ماه دست به اعتصاب زده و خواستار اقدام مسئولان برای حل این مشکل شدند.

هر چند در طی چند روز گذشته اخباری مبنی بر باز شدن مرزها در تعدادی از معابر مرزی منتشر شده است ولی به دلیل محدود کردن اجناسی که اجازه ورود دارند تا حدی مشکلات به مانند قبل ادامه دارد.

علیرضا آشناگر، معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان دراین‌باره گفت: «با توجه به این‌که مرز‌ها و معابر کولبری استان منبع درآمد بسیاری از مردم این استان هستند، به‌طور جدی پیگیر بازگشایی مرزهای استان هستیم که امیدواریم این تلاش‌ها در اسرع هنگام به نتیجه برسد.»

آشناگر درعین‌حال تأکید کرد که با توجه به طولانی بودن «این فرایند» نمی‌توان زمان مشخصی را برای بازگشایی مرز‌ها تعیین کرد.

بر اساس آمارهای رسمی تنها در استان کردستان ۱۹۸ هزار شهروند ساکن در مناطق مرزی عضو تعاونی مرزنشینان بوده و به‌صورت رسمی و از معابر کولبری به فعالیت‌های بازرگانی اشتغال دارند.

استان کردستان در کنار استان‌های کرمانشاه و سیستان و بلوچستان یکی از بالا‌ترین نرخ‌های بیکاری در ایران را دارا است.

پیرانشهر۳

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.