اخراج دویست و پنجاه کارگر از کارخانه پارس سرام

منابع کارگری از اخراج ۲۵۰ کارگر قرار دادی کارخانه «پارس سرام» در منطقه قرچک شهرستان ورامین خبر می‌دهند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، منابع کارگری در این واحد تولیدی می‌گویند: “در این واحد تولیدی حدود ۳۵۰ کارگر مشغول به کار هستند اما از ابتدای فروردین ماه جاری به دلیل آنچه از سوی کارفرما «رکود بازار فروش محصولات» عنوان شده است، از این تعداد حدود ۲۵۰ کارگر قرار دادی این کارخانه که بصورت میانگین یک تا ۱۵سال سابقه کاری داشتند پس از خاتمه قرارداد اخراج شده‌اند”.

بنا بر ادعای این کارگران، کارفرما بعد از اخراج ۲۵۰ کارگر به کارگران باقی مانده رسمی اطلاع داده است که به دلیل مشکلات مالی حداقل تا پایان فروردین ماه  فعالیت تولیدی ندارد و در نتیجه آنها دیگر بر سر کار خود حاضر نشوند.

به گفته این منابع خبری، وقتی کارگران رسمی کارخانه موعد  مقرر (۲۸ فروردین) به محل کارشان می روند علاوه بر آنکه دیده شد هنوز فعالیت  کاری کارخانه آغاز نشده کارفرما برای از سر گیری فعالیت کارخانه برای کارگران رسمی  شرایط جدید کار در نظر گرفته است که با مخالفت آنان روبرو شده است.

از قرار معلوم بعد از اعلام تعطیلی کارخانه پارس سرام از سوی کارفرما، کارگران رسمی برای مشخص شدن وضعیت شغلیشان تقریبا از روز ۲۸ فروردین ماه هر روز در محوطه کارخانه تجمع کرده اند.

کارگران رسمی درباره شرایط جدیدی که کارفرما برای آنها در نظر گرفته اند گفتند: “کارفرما گفته است در صورت ادامه همکاری برخی  مزایای مربوط به حق افزایش تولید و اضافه کاری آنها  که طی ۳۰ سال گذشته به کارگران رسمی این واحد تولیدی پرداخت می‌شد بطور کامل قطع خواهد شد.این در حالیست که این مزایای شغلی برای کارگران قراردادی کارخانه از سال ۸۸ قطع شده است”.

کارگران این کارخانه در توضیح شرایط جدید افزودند: “به طور نمونه «حق اضافه کاری» که مشمول کارگران رسمی پارس سرام می‌شود یکی از مزایایی است که کارفرما قصد قطع کردن آنرا دارد، از قرار معلوم این مزیت مزدی از سالها قبل در قالب روزانه حدود ۱۰ ساعت اضافه کاری بصورت تشویقی به آنها تعلق می‌گرفته که در شرایط جدید کارفرما قصد توقف پرداخت آنرا دارد”.

در ادامه کارگران کارخانه پارس سرام  درباره بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل خود می‌گویندظاهرا کارفرما به بهانه مشکلات مالی قصد عملیاتی کردن این طرح را ندارد.

به گفته آنان یکی از دلایل مخالفت کارفرما با اجرای طرح طبقه بندی مشاغل همسان شدن دستمزد کارگران قرار دادی با کارگران رسمی کارخانه بوده است که در نهایت منجر به اخراج ۲۵۰ کارگر قرار دادی شد.

در عین حال منابع خبری در خصوص وضعیت  اشتغال کارگران رسمی گفتند: “صرف نظر همه مشکلاتی که در این کارخانه برای کارگران رسمی بوجود آمده است یکی دیگر از شرایط جدید کارفرما برای پرداخت  کامل دستمزد کارگران رسمی  تولید بدون ضایعات است”.

به گفته آنان طبق پیشنهاد کارفرما زمانی به کارگران رسمی مزایای مزدی تعلق می گیرد که یک محصول بعداز انجام همه مراحل تولید بدست کارگران سالم  تولید شود وضایعاتی نداشته باشد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.