گزارش‌گران بدون مرز صدور احکام سنگین برای روزنامه نگاران ایرانی را محکوم کرد

گزارش‌گران بدون مرز، روز سه شنبه هفتم اردیبهشت با صدور بیانیه‌ای «محکومیت سنگین» سه روزنامه‌نگار و  یک همکار رسانه‌ها را در ایران «قاطعانه محکوم» کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در این بیانیه به اظهارات محمود علیزاده طباطبایی که وکالت سه تن از این افراد را برعهده دارد، اشاره شده که از محکومیت این روزنامه نگاران به زندان‌های طولانی خبر داده است.

طبق این گزارش پس از ماه‌ها بازداشت، آفرین چیت‌ساز، احسان مازندرانی، داود اسدی و احسان صفرزایی، به مجموعا ۲۷ سال حبس تعزیری متهم شدند.

محمود علیزاده طباطبایی که وکالت تمامی این افراد جز احسان صفرزایی را بر عهده دارد، ظهر روز سه‌شنبه، هفتم اردیبهشت، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت، آفرین چیت‌ساز به ده سال زندان، احسان مازندرانی به هفت سال زندان و داود اسدی نیز به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود همچنین به وضعیت پرونده عیسی سحرخیز اشاره کرده و نوشته است: «رسیدگی به پرونده عیسی سحرخیز به دلیل «عدم مطالعه پرونده از سوی وکیل» به زمان دیگری موکول شد. وی در تاریخ ١٩ اسفند،در پی اعتصاب غذایی طولانی مدت و نارسایی قلبی به بیمارستان منتقل شده بود.»

این در حال یاست که ایمان میرزازاده، وکیل مدافع احسان صفرزایی، پیشتر گفته بود که موکلش به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.

اتهام آقای صفرزایی «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت» کشور عنوان شده است. آقای میرزازاده گفته است که در روزهای آتی لایحه اعتراضی به این حکم را به دادگاه ارسال خواهد کرد تا در حکم موکلش تجدید‌نظر شود.

محمود علیزاده طباطبایی پیشتر اعلام کرده بود که اتهام مشترک تمامی این دستگیرشدگان «فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع، تبانی و اقدام علیه امنیت ملی» کشور است.

احسان مازندرانی، مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان، آفرین‌چیت‌ساز، خبرنگار روزنامه دولتی ایران، احسان (سامان) صفرزائی، خبرنگار سابق روزنامه اعتماد و خبرنگار پاره‌وقت ماهنامه اندیشه پویا، داود اسدی، روزنامه‌نگارهمراه با عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار مستقل، روز یازدهم آبان‌ماه سال ۹۴ دستگیر شدند. علی‌رغم صدور حکم برای چهار تن از این افراد، عیسی سحرخیز همچنان منتظر دریافت حکم‌ خود است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.