روزی برای کارگران در اوج بیکاری/ حقوق کارگران پشت شعارهایی تزئینی گم شده است

اوضاع ناکارآمدی اقتصاد در بدنه صنعت و تعطیلی متوالی واحدهای صنعتی سبب شده کارگران با سابقه خانه نشین شوند، این در حالی است که عدم توازن بین حقوق و تورم سبب شده هر روز به این قشر فشار مضاعف وارد شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از تسنیم، همیشه باید اتفاقی بیفتد تا مناسبتی به یمن آن روز در تقویم ملی و یا حتی جهانی جای خودش را ثبت کند و مردم هر بار با ورق زدن تقویم ببینند که امروز روز…. است؛ یعنی انگار قرار است با سالروز مرگ و اتفاقات یک روز را برای آن قشر اختصاص دهند.

امروز هم سالروز اتفاقت روز نخست می‌۱۸۸۶ است، روزی که کارگران آمریکائی در شیکاگو برای احقاق حقوق خود شورش کردند؛ اما واقعیت امر این است که این قشر در تمامی جوامع همیشه تحت فشار و شاهد پایمال شدن حقوق خود بوده‌اند.

حق و حقوق‌هایی که سر تعظیم به سوی خواسته‌های کارفرما فرو می‌برند

پایمال شدن حق و حقوق‌هایی که با کاغذ بازی‌ها و کارفرمائی که با تهدید اینکه «اگر شکایت کنی همین حقوقی هم که داری از دست می‌دهی» همه و همه از مشکلات ریز و درشتی است که کارگران جامعه ما با آن‌ها درگیر بوده و هر بار به دلیل ضعف اقتصادی و نبود کار سر تعظیم به سوی خواسته‌های کارفرما فرو می‌برند.

و ما رسانه‌ای‌ها که هرزگاهی خبرهایی از کم‌لطفی‌ها و شعارهایی تزئینی که مسئولان می‌گویند برای این قشر در رسانه‌ها منعکس می‌کنیم به گونه‌ای که خیلی وقت‌ها این ضعف در بین تیترهای ریز و درشت رسانه‌ها در پشت انگشت اشاره‌ها به سوی مسئولان و یا افرادی که بقیه را مقصر می‌دانند؛ محو می‌شود.

اخراج «یهویی» کارگران

جدای از این مشکلات تعطیلی کارخانه‌ها هم این روز‌ها در بازار اقتصاد بدجور می‌تازد، همین چند روز پیش بود که خبر خانه نشینی ۱۵۸ کارگر یک کارخانه نساجی بعد از ۱۵ سال، در رسانه‌ها بازتاب داشت و رئیس هیئت مدیره شرکت ریسندگی مهاباد اردستان که کارکنانش بیکار شده‌اند در این باره گفت: در شرایطی مجبور به اخرج کارگرانمان شدیم که در سال‌های گذشته با وجود سخت‌ترین تحریم‌ها به فعالیتمان ادامه داده بودیم.

از این دست اخراجی‌هایی که تعداد زیادی از کارگران را به قول امروزی‌ها «یهویی» خانه نشین می‌کند کم نیستند فقط خیلی وقت‌ها رسانه‌ای نمی‌شوند، تعطیلی کارخانه کاشی نیلو یکی از این اتفاقات بود و بسیاری از مراکز صنعتی و تجاری که زیر بار فشار اقتصادی هر بار این اتفاق بری آن‌ها می‌افتد و خبری از آن‌ها نمی‌شود.

این در حالی است که آمار‌ها نشان می‌دهد اصفهان به عنوان صنعتی‌ترین استان کشور، ۳۰ درصد واحدهای صنعتی آن در تعطیلی مطلق و ۴۰ درصد نیز با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و اصلیترین معضل استان مشکلات اقتصادی و بیکاری است.

اختلاف طبقاتی بین کارگر و کارفرما

دبیر جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان با بیان اینکه اختلاف طبقاتی بین کارگر و کارفرما در جامعه دیده می‌شود، به تسنیم گفت: عدالت در پرداخت حقوق کارگران رعایت شود.

وی با بیان اینکه کارگر باید همیشه شریک کارفرما باشد، افزود: اگر بین کارفر و کارفرما همدلی و صمیمیت وجود داشته باشد و کارفرما کارگر خود را همکار و شریک بداند، می‌توان نسبت به اجرای عدالت در جامعه کارگری خوشبین بود.

رحمانی با اشاره به اختلاف حقوق کارگر و کارفرما بیان کرد: اختلاف حقوق و دستمزد بین کارگر و کارفرما در برخی از دستگاه‌ها از زمین تا آسمان است و این سبب ایجاد اختلاف طبقاتی در جامعه می‌شود، تلاش ما باید بر این باشد تا این اختلاف کم شده و عدالت در پرداخت حقوق کارگران ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ارتقاء بهره‌روی سبب اعتماد مردم نسبت به محصولات داخلی می‌شود، تصریح کرد: زمانی که بهره‌وری بالا رفت، محصولات داخلی با کیفیت تولید می‌شوند و مصرف‌کننده برای استفاده از محصولات داخلی رغبت پیدا می‌کند.

کارگرانی زیر خط فلاکت

دبیر جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان خاطرنشان کرد: زمانی که تولیدات داخلی مصرف نشوند، کارگر شغل خود را از دست می‌دهد و اقتصاد کشور با مشکل مواجه می‌شود.

از سوی دیگر احمدرضا معینی رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان اصفهان با اشاره به اینکه طبق ماده ۴۱ قانون کار، تعیین دستمزد باید مطابق با تورم روز و تأمین کننده سبد هزینه زندگی کارگران باشد، با انتقاد از اینکه دولت برای اندک حقوق کارگران نیز مالیات درنظر گرفته است، اظهار داشت: با وجودی که دولت دریافت حقوق زیر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را زیر خط فقر اعلام می‌کند اما دستمزد کارگران را ماهانه کمتر از این پرداخت می‌کند و از سوی دیگر برای این میزان بسیار اندک دستمزد، مالیات هم در نظر می‌گیرد.

وی افزود: اگر دریافت حقوق کمتر از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، زیر خط فقر است، باید اعلام کنم که کارگران ما زیر خط فلاکت و نه زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.