حمله به گوجه‌ سبز فروش‌های اتوبان آزادگان

صورت‌ مسئله حل‌نشده دست‌فروشان بار دیگر خودش را در گوشه‌ای از شهر نشان داد. تاکنون موارد زیادی از برخوردهای خشن مأموران وابسته به شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری با دست‌فروشان خبری شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از شرق، اما این‌بار فیلمی از زدوخورد تعدادی از اراذل‌و‌اوباش با تعدادی دست‌فروش که در اتوبان آزادگان میوه می‌فروختند در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

اما در این فیلم آنچه عجیب است و به چشم می‌آید حضور ملموس مأموران و ماشین‌های شرکت شهربان است که پشت لباس آنها نوشته شده «طرح انضباط شهری». البته باید چند مأمور نیروی انتظامی را هم به این تجمع اضافه کرد.

آن‌گونه‌که در تصاویر این فیلم مشهود است پیش‌تر گوجه‌سبز و چاقاله (میوه‌های فروشی) این افراد پخش خیابان شده و افراد چوب‌به‌دست که هیکل‌های ورزیده‌ای دارند این دست‌فروشان را با چوب‌های بلند و قطور به‌شدت کتک‌ زده و الفاظ رکیکی استفاده می‌کنند.

دست‌فروشان مضروب‌شده از این اراذل‌واوباش شکایت کرده‌اند و پیام درفشان، وکیلی که به‌طور اتفاقی با این چند نفر در دادسرا آشنا شده، گفت: “این چند دست‌فروش میوه را در دادسرا درحالی‌که سروصورتی خونی و کبود داشتند دیدم و از آنها علت را جویا شدم. این افراد مدعی هستند که تا هفته قبل، ماه‌ها در بخشی از ترافیک اتوبان آزادگان مشغول فروش میوه بین خودروها بوده‌اند و این بخش از اتوبان پاتوق این میوه‌فروشان بوده است. اما چند روز پیش ناگهان تعدادی افراد ورزیده و چوب‌به‌دست به آنها حمله‌ور شده و شروع به کتک‌زدن و به‌هم‌ریختن وسایل آنها می‌کنند”.

آن‌طورکه از صحنه‌های این فیلم مشخص است در لحظه شروع درگیری چندین خودرو متعلق به شهرداری که وظیفه‌اش برخورد با دست‌فروشان است نیز در صحنه حضور دارد و مأموران این شرکت هم آنجا دیده می‌شوند.

درفشان می‌گوید: «این دست‌فروشان مدعی هستند که در این‌گونه موارد مأموران شهرداری خودشان دخالت نکرده و با واردکردن افرادی دیگر در این پاتوق‌ها این گروه‌ها را با هم درگیر کرده و در این مورد هم این دست‌فروشان را به جان هم انداخته‌اند».

وی تأکید می‌کند با توجه به ادعای این افراد شکایت آنها به‌جز شکایت از افراد، باید شامل شکایت از شهردار منطقه و ناحیه در دادسرای جرایم کارکنان دولت هم شود تا بتوان این موضوع را به شکل ریشه‌ای حل کرد. درعین‌حال افکار عمومی باید متوجه این نوع از رفتارها بشوند.

اگر حضور این افراد به ‌عنوان دست‌فروش در این محل اشکال داشته چرا از ابتدا با آن برخورد نشده است و تنها در زمان امتناع و عدم همکاری به این چالش منجر شده!؟ این وکیل، پرونده این چند دست‌فروش را قبول کرده و با دراختیارگذاشتن فیلمی از آن روز که صحنه‌های ضرب‌وشتم را به‌وضوح نشان می‌دهد گفت: “علاوه بر خسارت جانی، گویا حدود چهار‌میلیون از پول و میوه این افراد که روزانه تهیه و فروخته و در پایان روز بین آنها تقسیم می‌شده، در همان درگیری از دست رفته یا از آنها گرفته شده که این موضوع هم پیگیری می‌شود”.

این اولین‌بار نیست که ماجرای درگیری مأموران شهرداری و دست‌فروشان خبری می‌شود؛ درگیری دست‌فروشان با مأموران شهرداری را بسیاری از شهروندان نیز بارها دیده‌اند اما طبق آنچه در این فیلم گویاست، تعدادی از اراذل‌واوباش با چوب و چماق به جان عده‌ای دیگر افتاده‌اند، درحالی‌که مأموران شهرداری با لباس‌هایی که پشت آن «طرح انضباط شهری» نوشته شده همراه نیروی انتظامی حضور دارند اما دخالتی در درگیری‌ها ندارند.

در این فیلم کسانی که چوب و چماق دارند، اقدام به زدن چند نفر دیگر می‌کنند که حالا با این شکایت مشخص شده این چند نفر همان میوه‌فروشان هستند. بعد از ماجرای کارواش سعادت آباد و فیلمی که رفتار نامناسب مأموران شهرداری را نشان می‌داد، واکنش‌ها به این اتفاقات زیاد و تند بود و قول‌هایی برای اصلاح این شرایط داده شد.

شهردار تهران به‌خاطر رفتار نامناسب مأموران عذرخواهی کرد و ابوالقاسم چیذری، مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران، از اخراج سه نفر از کارکنان شرکت شهربان که رفتار غیرحرفه‌ای داشته و با چماق وارد کارواش شدند و معلق از کارشدن دو نفری که با پا به در کوبیده بودند، خبر داد.

وی درعین‌حال گفته بود از آذر سال ٩٣، حدود ٣٠٠ نفر از کارکنان خاطی شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران پس از محاکمه اخراج شده‌اند و برخوردهای جدی و قاطع، تأثیرات مهمی را در طولانی‌مدت برای جلوگیری از درگیری‌های غیرقانونی خواهد داشت.

اگرچه واکنش تعدادی از اعضای شورا در این موضوع حمایت از شهرداری و مأموران سد معبر بود، اما تعدادی دیگر مثل احمد حکیمی‌پور بر وجود فساد و نفع مالی تعدادی از مأموران سد معبر در نقاط مهم و شلوغ مثل بازار تهران یا میدان تجریش و… اذعان کرده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.