جلوگیری وزارت اطلاعات حسن روحانی از استخدام مدیر وب سایت «کرمانشاه پست» در استانداری

یک منبع آگاه گفت که وزارت اطلاعات از استخدام فرزاد پورمرادی، مدیر سایت خبری «کرمانشاه پست» در استانداری کرمانشاه جلوگیری کرده است. آقای پورمرادی ۱۳ دی ماه ۱۳۹۴ بازداشت و پس از ۴۸ روز انفرادی در ۲۹ بهمن با سپردن وثیقه ۹۰ میلیونی آزاد شد. به گفته منبع یاد شده اتهامات او «نشر اکاذیب، توهین به مقامات، تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت داخلی از طریق تبانی با عناصر معاند» بوده است و هنوز حکمی برای او صادر نشده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، این منبع در ادامه گفت: »کار برای استخدام تمام بود، حتی کد پرسنلی هم از سازمان مدیریت صادر شده بود و تنها صدور حکم باقی مانده بود و قرار بر این بود که از اول اردیبهشت امسال شروع به کار کند که با نامه مرکز اسناد و تعیین صلاحیت وزارت اطلاعات از صدور حکم جلوگیری و استخدام عملا منتفی شد.» او در خصوص چگونگی اعلام این خبر به آقای پورمرادی گفت: «نامه به دست او داده نشد و فقط شفاهی اعلام و از ادامه کار جلوگیری شد و عملا یک محرومیت اعلام نشده را که غیرقانونی هم هست، اعمال کردند.» او با اشاره به «هم سویی  دستگاه های امنیتی سپاه و وزارت اطلاعات برای برخورد و فشار بر منتقدان» گفت: «نقش کلیدی وزارت اطلاعات در استخدام و سپردن پست به افراد و همچنین دامنه اختیارات وسیع این وزارتخانه برای بررسی صلاحیت افراد در قانون گزینش، این امکان را فراهم کرده تا از استخدام آقای پورمرادی جلوگیری شود.»

این منبع با اشاره به اینکه دستگیری او در دی ماه بیشتر با انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان مرتبط بوده، گفت: «او پیش از این و در سال ۹۲ هم مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی روحانی در استان بوده است.» به گفته او، آقای پورمرادی در زندان دچار عارضه قلبی شد و با نظر پزشک زندان باید به صورت اورژانسی به بیمارستان منتقل می‌شد اما قاضی و اطلاعات سپاه ساعت‌ها با اعزام مخالفت کردند. در ‌‌نهایت به بیمارستان امام علی منتقل شد و پس از چند ساعت او را به زندان برگرداندند. او همچنین در زندان ۲۱ روز متناوب اعتصاب غذا کرد و وزن زیادی کم کرد و از نظر جسمی خیلی ضعیف شد و پس از آزادی هم تا مدت‌ها مشغول درمان بود.

این منبع همچنین گفت وب سایت «کرمانشاه پست» که فرزاد پورمرادی سردبیری آن را به عهده دارد به دلیل مشکلات مالی برای مدتی تعطیل بوده است، دوباره آغاز به کار خواهد کرد.

در روزهای اخیر فشار بر روزنامه نگاران و فعالان رسانه‌ای شدت گرفته است. روز ۱۴ اردیبهشت ماه سه روزنامه نگار شاغل در روزنامه‌های چاپ تهران تایید کردند که از وزارت اطلاعات با آن‌ها تماس گرفته شده و به جلسه با مامورین این وزارتخانه دعوت شده‌اند. یکی از این روزنامه نگاران در توضیح این تماس‌ها گفت: «روزی دو تا سه بار با شماره‌های نا‌شناس با موبایلم تماس گرفتند. عاقبت بعد از سه روز جواب دادم و مردی که خودش را از همکاران وزارت اطلاعات معرفی می‌کرد خواست تا با او دیداری «دوستانه» در رستوران هتل لاله تهران داشته باشم.»

این زن روزنامه نگار با اشاره به اینکه محور گفت‌و‌گو در خصوص عدم تغییر خط قرمز‌ها بوده است گفت ماموری که با او دیدار کرده به او گفته است: «دوباره فریب نخورید، کسی برای شما کاری نمی‌کند، جای شما در زندان نیست، فکر نکنید با تغییر ترکیب مجلس به نفع اصلاح طلبان اتفاق خاصی افتاده است، شما تحت نظر هستید، شاید فعلا دستگیر نشوید ولی نوشته‌هایتان در پرونده شما ثبت می‌شود.» دیگر خبرنگار سیاسی هم در همین رابطه گفت: «برای من عجیب است که وزارت اطلاعات دولت روحانی ما را احضار کرده و گفته فکر نکنید با دولت و مجلس هم سو چیزی تغییر کرده، مواظب فعالیت‌هایتان باشید. چرا شما باید مرغ عروسی و عزا بشوید؟ چه کسی تا به حال برای شما کاری کرده؟»

به تازگی احکام طولانی مدتی هم برای روزنامه نگاران زندانی صادر شده است. عیسی سحرخیز روزنامه نگار و فعال سیاسی، احسان مازندرانی روزنامه نگار و مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان، آفرین چیت ساز، یادداشت نویس روزنامه ایران و سامان صفرزایی دبیر بین الملل نشریه اندیشه پویا که همه آن‌ها به جز آقای سحرخیز محاکمه شده و با احکام سنگین روبه رو شده‌اند. محمود علیزاده طباطبایی وکیل دادگستری روز هفتم اردیبهشت ماه گفت که دادگاه انقلاب احسان مازندرانی روزنامه‌نگار و مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان را به ۷ سال، احسان (سامان) صفرزایی روزنامه‌نگار و دبیر بین الملل نشریه اندیشه پویا را به ۷ سال، آفرین چیت‌ساز ستون نویس روزنامه ایران را به ۱۰ سال و داوود اسدی برادر هوشنگ اسدی یکی از مدیران وبسایت روزآنلاین را به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.