عفو بین‌الملل: ایران همچنان به زندانی کردن فعالین مدنی، هنرمندان و روزنامه‌نگاران ادامه می‌دهد

عفو بین‌الملل شاخه اسپانیا به مناسبت پخش فیلم «نوشتن بر شهر» در فستیوال بین‌المللی فیلم‌های مستند، با نگاهی به پرونده کیوان کریمی، آرش صادقی و گلرخ ابراهیمی به وضعیت حقوق بشر در ایران اعتراض کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عفو بین‌الملل در این بیانیه آورده است: «هنرمندان و فعالین که به‌طور کاملاً صلح طلبانِ دست ابراز عقاید خود می‌زنند، در روندی کاملاً غیرعادلانه محکوم‌به زندان شده‌اند. این واقعیت زندگی در ایران است.»

عفو بین‌الملل با اشاره به پرونده کیوان کریمی، مستندساز ایرانی، آرش صادقی، فعال دانشجویی و همسرش گلرخ ابراهیمی، حکم صادره برای آنان را غیرعادلانه و غیرقانونی خواند.

آرش صادقی، فعال سیاسی و دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه طباطبایی به همراه همسرش گلرخ ابراهیمی در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ توسط قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه بازداشت و یکم دی‌ماه سال جاری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی»، «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه غیرقانونی» و همسرش به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به ترتیب به پانزده سال حبس و شش سال حبس محکوم شدند.

پیش‌تر نیز در جریان مراجعه مأموران امنیتی به خانه مادر آرش صادقی برای بازداشت پسرش در سال ۱۳۸۹ با واردکردن ضربه‌ای به سر مادر وی باعث خونریزی مغزی شده که پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان درگذشت.

کیوان کریمی کارگردان و مستندساز ایرانی در تاریخ ۲۳ آذرماه سال ۱۳۹۲ به اتهام ساخت مستندی به نام «نوشتن بر شهر» در منزل خود بازداشت و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» به شش سال حبس و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.