اعتراض کارگران کارخانه آجر ماسه پلدختر برای دریافت مزد

کارگران شرکت آجر ماسه آهکی پلدختر به دلیل عدم پرداخت حقوق معوقه و مطالبات خود در مقابل این کارخانه دست به تجمع اعتراض‌آمیز زدند، اما مدیر کارخانه پرداخت حقوق را مشروط به فروش تولیدات کارخانه می‌داند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از تسنیم، پس از تجمعات اعتراض‌آمیز کارگران کارخانه پارسیلون خرم‌آباد و نساجی بروجرد این بار نوبت به کارگران کارخانه آجر و ماسه پلدختر رسیده تا برای دریافت مطالبات خود دست به تجمع اعتراض‌آمیز بزنند.

روز گذشته کارگران کارخانه آجر ماسه آهکی شهرستان پلدختر نسبت به عدم پرداخت حقوق معوقه و مطالبات خود در مقابل این کارخانه تجمع کرده و از مسئولان کارخانه خواستار پرداخت حقوق و مطالبات خود شدند.

تأخیر در پرداخت حقوق کارگران کارخانه آجر و ماسه پلدختر

یونس رحیمی نماینده کارگران کارخانه آجر ماسه آهکی پلدختر اظهار داشت: “کارگران این کارخانه خواهان و خواستار طلب و حقوق قانونی خود هستند که مدت زیادی پرداخت‌ نشده است”.

وی عمده مشکلات را عدم توجه مسئولان شهرستان به کارگران این کارخانه دانست و افزود: “متأسفانه مسئولان حتی در روز کارگر هم  سراغی از ما نگرفتند و جهت رسیدگی به  مشکلات ما از نزدیک سرکشی و دیداری نداشتند”.

نماینده کارگران کارخانه آجر ماسه آهکی پلدختر بیان کرد: “ما از مسئولان شهرستان انتظار داشتیم به کارخانه آمده و موجبات دلگرمی کارگران را فراهم کنند اما متأسفانه در این رابطه از سوی آن‌ها اقدام عملی نشد”.

وی عنوان کرد: “مسئولان استان خوزستان کیفیت آجر پلدختر را بهتر می‌دانند و برای کارخانه‌ها و شرکت‌های استان خود از این محصول  سفارش می‌دهند و از آن استفاده می‌کنند ولی متأسفانه ادارات خود شهرستان پلدختر از این آجر استفاده نمی‌کنند”.

پرداخت حقوق کارگران به‌ شرط فروش تولیدات کارخانه

رحیمی  بیان کرد: “مدیرعامل شرکت آجر ماسه آهکی پلدختر پرداخت حقوق کارگران این کارخانه را منوط به فروش تولیدات کارخانه می‌داند که در صورت فروش کم در این شرایط کنونی برای پرداخت حقوق کارگران در مضیقه قرار داریم”.

حسن‌یوسفی یکی از کارگران این کارخانه اظهار داشت: “سه سال است عیدی به کارگران نداده‌اند و حقوق ما را هم به‌صورت تدریجی پرداخت می‌کنند به‌طوری‌که چرخ زندگی ما نمی‌چرخد و متأسفانه اداره کار هم در این رابطه به ما بی‌توجه و حمایت نمی‌کند”.

علی‌محمد اسدی یکی دیگر از کارگران این کارخانه افزود: “از مهرماه سال ۹۳ که وارد کارخانه آجر ماسه آهکی پلدختر شده‌ام تاکنون تنها به‌صورت علی‌الحساب حقوق می‌گیرم و در این مدت دو سال عیدی هم دریافت نکرده‌ام”.

عملی نشدن وعده‌های مکرر مدیر کارخانه

وی عنوان کرد: “مدیرعامل شرکت آجر ماسه آهکی مدت دو سال است که تنها به کارگران این کارخانه وعده می‌دهد و به وعده‌های خود عمل نمی‌کند”.

مجتبی عبدالی دیگر کارگر شرکت می‌گوید: “ما امروز مقابل این شرکت دست به تجمع اعتراض‌آمیزی زده‌ایم و خواستار پرداخت حقوق خود هستیم که مدیرعامل شرکت کارخانه می‌گوید این شرکت فروش ندارد و نمی‌توانیم حقوق کارگران را پرداخت کنیم”.

کمبود نقدینگی و بدهی به بانک‌ها مشکل عمده کارخانه آجر و ماسه پلدختر

مرتضی اسدی مدیرعامل شرکت آجر ماسه آهکی در پلدختر اظهار داشت: “مشکل اصلی این شرکت کمبود نقدینگی، فرسودگی دستگاه‌ها و بدهی به بانک‌ها در قبال وام‌هایی است که مدیرعامل قبلی کارخانه دریافت کرده است”.

وی افزود: مدیرعامل سابق شرکت آجر ماسه آهکی پلدختر به نام این کارخانه وام‌های کلانی از بانک‌ها دریافت کرد و بدون پرداخت حتی یک ریال از این وام‌ها به بانک هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برد.

مدیرعامل کارخانه آجر پلدختر بیان کرد: “پیگیر ماجرا شدم و به مدت سه، چهار سال با مراجعه به دادگستری درگیر مسائل حقوقی  در رابطه با شکایت مدیرعامل قبلی کارخانه بودم و موفق به محکوم کردن وی به سه سال زندان شدم اما متأسفانه این شخص حتی یک روز در زندان به‌سر نبرد و بلافاصله وی را مرخص کردند که دوباره راهی کشور آمریکا شد و این مشکلات از همان‌جا نشأت می‌گیرد”.

پاسخ‌گو نبودن فروش تولیدات کارخانه برای رفع مشکلات مالی

وی افزود: “کارخانه فروش دارد اما نمی‌تواند پاسخگوی همه مسائل و مشکلات کارخانه باشد و بعضی از کارگران که از وضعیت مالی خوبی برخوردارند بقیه کارگران را تحریک می‌کنند”.

مدیرعامل کارخانه آجر پلدختر عنوان کرد: “این کارگران با آگاهی از مشکلات کارخانه جوسازی کرده و قضیه را به شکل دیگری دنبال می‌کنند با وجود اینکه می‌دانند که فروش کارخانه به حد و اندازه‌ای نیست که پاسخگوی مشکلات مالی آن باشد”.

وی با بیان این‌که فروش کارخانه تنها ۱۰ درصد مشکلات مالی آن را جوابگو است گفت: “من با فروش اسباب و اثاثیه زندگی و مقروض شدن مبلغ بیش از ۴۰۰ میلیون تومان برای حل بخشی از مشکلات کارخانه هزینه کردم”.

غیرفعال شدن دو خط تولید کارخانه آجر و ماسه پلدختر

اسدی عنوان کرد: “این کارخانه در گذشته با سه خط تولید فعال بود ولی متأسفانه اکنون تنها یک خط آن راه‌اندازی شده که هم‌اکنون نیز با این‌ وجود بیش از ۱۲۰ میلیون تومان آجر روی باند کارخانه وجود دارد که بدون مشتری است”.

وی ضمن گلایه از مسئولان استان لرستان بیان کرد: “با وجود اینکه استاندار لرستان به‌ صورت کتبی به ادارات استفاده از تولیدات داخلی را تأکید کرده ولی متأسفانه این‌گونه عمل نمی‌شود”.

مدیرعامل کارخانه آجر پلدختر تصریح کرد: “ادارات شهرستان باوجود کیفیت عالی و وضعیت شکل تولیدات این کارخانه اما آجر مورد نیاز خود را از استان‌های اصفهان و قم مهیا می‌کنند”.

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.