تعطیلی غرفه ۵ ناشر در نمایشگاه کتاب تهران

رئیس شورای نظارت و ارزیابی نمایشگاه کتاب تهران از تعطیل شدن دائم غرفه چهار ناشر و تعطیل یک روزه غرفه یک ناشر در این نمایشگاه خبر داد. امیرزاده گفت که امکان “نظارت بر محتوای” همه کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه وجود ندارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از دویچه وله فارسی، همایون امیرزاده روز یکشنبه (۱۹ اردیبهشت / ۸ مه) در جمع خبرنگاران گفت که پنج ناشر از بخش عمومی و دانشگاهی با تعطیل موقت یا دائم روبرو بوده‌اند؛ چهار ناشر تا پایان نمایشگاه اجازه گشودن غرفه کتاب خود را ندارند و غرفه یک ناشر تنها برای یک روز تعطیل شده است. او ادامه داد که دو ناشر هم سال آینده اجازه حضور در نمایشگاه را نخواهند داشت.

نام ناشران مزبور و علت تعطیلی موقت یا دائم غرفه آنها روشن نیست.

رئیس شورای نظارت و ارزیابی نمایشگاه کتاب تهران هنگام توضیح درباره نحوه عملکرد و تصمیم‌گیری‌های “شورای نظارت و ارزیابی” برای تعطیل کردن غرفه یک ناشر گفت که البته “نظارت پیش از آغاز نمایشگاه انجام گرفته بود”.

به گفته امیرزاده، پیش از آغاز نمایشگاه برخی از کتاب‌ها “که با قواعد نشر جمهوری اسلامی منطبق نبود حذف شد”.

امیرزاده افزود که در نمایشگاه کتاب تهران ۲۰ هزار عنوان کتاب داخلی و ۲۰ هزار عنوان کتاب بین‌المللی عرضه می‌شود و “امکان نظارت بر محتوای تمام این کتاب‌ها وجود ندارد”. این در حالی است که به گفته ناظران نشر کتاب در ایران، از زمان به روی کار آمدن دولت حسن روحانی و سرپرستی علی جنتی بر وزارت ارشاد، ممیزی ضبط و ربط بهتری یافته و دست کم با سرعت بیشتری به “بررسی” کتاب‌ها می‌پردازد.

امیرزاده گفت که برخی کتاب‌ها به طور “غیرقانونی” وارد نمایشگاه می‌شوند اما در صورتی که “فصل الخطاب قانون نشر جمهوری اسلامی” را رعایت نکرده باشند حین نمایشگاه خارج می‌شوند. به گفته امیرزاده، “مشکلات” برخی کتاب‌ها هم ممکن است حین بررسی از چشم بررسی‌کنندگان پنهان بمانند.

نظارت دولتی بر انتشار کتاب، سانسور یا ممیزی از مشکلات همیشگی و وسیله‌ای برای محدود کردن آزادی بیان در ایران بوده و هست. سانسور را از عمده دلایل رویگردانی مردم از مطالعه و بدگمانی آنها به ویژه نسبت به بازار کتاب‌های “مجاز” می‌دانند.

در رابطه با کتاب‌های بین‌المللی عرضه شده در نمایشگاه نیز دبیر “نظارت محتوایی” در بخش بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران نیز روز جمعه گذشته گفته بود که برخی آثار ناشران خارجی به دلیل اشاعه “افراطی‌گری” یا “ناسازگاری با فرهنگ اسلامی” از غرفه‌ها جمع‌آوری شده‌اند.

علی فریدونی از جمله به کتاب‌های ناشرانی در بخش زبان عربی اشاره کرده بود که مروج “تفرقه قومی و مذهبی” بوده‌اند و نیز به کتاب‌های برخی ناشران در بخش زبان‌های لاتین که “تصاویر نامناسب” در آن‌ها چاپ شده بوده است.

گشایش نمایشگاه کتاب تهران امسال مصادف بود با روز جهانی آزادی مطبوعات. نطق گشایش این نمایشگاه توسط حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، ایراد شد. روحانی در نطق خود از “آزادی مولف” با این جملات دفاع کرد: «نقاد را دستگیر نمی‌کنند، نقاد را به زندان نمی‌برند، نقاد یک نعمت است.»

در حال حاضر اما ۳۷ روزنامه‌نگار در ایران در زندان به سر می‌برند و آثار ده‌ها شاعر، نویسنده و محقق اجازه انتشار نمی‌یابند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.