حفر بیش از ۶۰۰ چاه در یکی از دشت‌های ممنوعه ایران

محققان دانشگاه تهران می‌گویند با وجود ممنوعه‌بودن دشت «خان‌میرزا» در استان چهارمحال و بختیاری اما ۶۲۸ چاه در این دشت حفر شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بهرام ملک‌محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت که حفر این چاه‌ها در این دشت ممنوعه باعث بروز علائم تخریب زمین و فرونشست این منطقه شده است.

چاه‌های کشاورزی در ۳۵ سال اخیر به‌طور عمده بیش از میزان مشخص شده در پروانه بهره‌برداری خود آب برداشت کرده‌اند. این برداشت‌های بی‌رویه و اضافه سبب شده تا مقامات ایران درباره افت ذخایر آب‌های زیرزمینی و بحران آب هشدار دهند.

به گفته ملک‌محمدی، تعداد دشت‌های ممنوعه در سال ۱۳۹۱ در ایران ۲۹۱ دشت بوده که این تعداد در سال ۱۳۹۳ به ۳۱۹ دشت ممنوعه افزایش یافته است.

او دشت خان‌میرزا را «دشت حاصلخیزی» توصیف کرد که در آن محصولات مختلف کشاورزی از جمله برنج کشت می‌شد، ولی امروزه این دشت با بحران‌ آب‌های زیرزمینی مواجه شده است.

ملک‌محمدی از «افزایش جمعیت، نیاز به افزایش زیرکشت محصولات کشاورزی، تغییر الگوی کشت در جهت کاشت محصولات آب‌بر، اعمال تحریم‌های بین‌المللی، صدور مجوزهای بی‌رویه برای حفر چاه‌ها و احداث چاه‌های عمیق و نیمه عمیق» به‌عنوان عوامل ایجاد بحران در این دشت ممنوعه نام برد.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در ۱۵ سال اخیر حفر چاه‌های کشاورزی در ایران نزدیک به ۷۰ درصد افزایش یافته و روند استفاده از آب‌های زیرزمینی در ایران به یک بحران برای کشور تبدیل شده است.

خشکسالی‌های ۱۵ سال اخیر میزان ذخایر آب را کاهش داده و کشور را با مشکل جدی مواجه کرده است.

بر پایه آمارهای رسمی ۹۲ درصد از منابع آبی ایران صرف کشاورزی، شش درصد صرف شرب و دو درصد نیز صرف صنعت می‌گردد. در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار چاه مجاز کشاورزی و ۳۰۰ هزار چاه غیرمجاز کشاورزی در حال برداشت آب از منابع آبی هستند.

توسعه گسترده کشاورزی در ایران و خشکسالی‌های چندین ساله باعث بروز بحران آب در کشور شده است.

Post source : رادیو زمانه

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.