هشدار عفو بین الملل در مورد اعدام قریب الوقوع علیرضا تاجیکی

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف حکم اعدام علیرضا تاجیکی، نوجوان ۱۹ ساله، شد که از قرار معلوم روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه در زندان عادل‌آباد شیراز انجام می‌شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه که در روز پنج شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه منتشرشده است، اعلام می‌دارد؛ روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ حکم اعدام علیرضا تاجیکی که در حال حاضر ۱۹ سال دارد، اجرا می‌شود. این نوجوان زندانی در سال ۹۲ در دادگاه جنایی استان فارس بر اساس اعترافاتی که زیر شکنجه از وی گرفته شده بود به اتهام قتل و تجاوز به اعدام محکوم شد.

علیرضا تاجیکی به همراه چند تن دیگر در اردیبهشت‌ماه سال ۹۱، زمانی که تنها ۱۵ سال داشته، به اتهام قتل و تجاوز دستگیر شد. او در سلول انفرادی به مدت ۱۵ روز، بدون دسترسی به خانواده و وکیل، تحت‌فشار و شکنجه مجبور به اعتراف علیه خود شد. این نوجوان زندانی بار‌ها در دادگاه بی‌گناهی خود را اقرار داشته است، بااین‌حال دادگاه جنایی تنها «اعترافات» او را به‌عنوان مدرک در طول دادرسی علیه او پذیرفته است.

طبق ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، هرگاه افراد کمتر از هیجده سال، ماهیت جرم انجام‌شده و یا حرمت آن را درک نکنند و یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، به قصاص محکوم نمی‌شوند.

سازمان عفو بین‌الملل ضمن «ناعادلانه خواندن دادگاه وی بدون حضور وکیل» و اشاره به اینکه اعتراف به قتل در حین بازجویی در پلیس آگاهی و زیر شکنجه بوده است، خواستار توقف بلادرنگ این حکم شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.