گزارشی از وضعیت کمال فروغی، شهروند ایرانی-بریتانیایی محبوس در زندان اوین

کمال فروغی، شهروند ایرانی-بریتانیایی ۷۶ ساله، هم‌اکنون پنجمین سال از دوران محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذارند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، کمال فروغی شهروند ایرانی-بریتانیایی که در سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱ میلادی) بازداشت‌شده است، پس از پنج سال حبس، علیرغم گذراندن بیش از دو سوم دوران محکومیت همچنان در زندان اوین نگهداری می‌شود.

کمال فروغی که در پست مشاور شرکت نفت «پتروناس» مالزی واقع در تهران مشغول به‌کار بود، ‌در سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱ میلادی) به اتهام جاسوسی دستگیر شد و سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳ میلادی) در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۸ سال حبس محکوم گردید. این زندانی امنیتی به مدت دو سال پس از بازداشت از حق تماس با خانواده و ارتباط با وکیل محروم بوده است.

این شهروند ایرانی-بریتانیایی به علت کهولت سن از بیماری‌های مختلفی رنج می‌برد و شرایط زندان برای حال وی مساعد نمی‌باشد.

خبرگزاری رویترز در آذرماه ۱۳۹۴ (۲۰۱۵ میلادی) گزارش داد که یکی از سخنگویان وزارت خارجه بریتانیا گفته است که فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، مسئله آقای فروغی را با مقامات ایران ازجمله حسن روحانی در میان گذاشته است. وی همچنین گفته است که دیپلمات‌های بریتانیایی تاکنون نتوانسته‌اند دسترسی کنسولی به آقای فروغی داشته باشند چراکه ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌پذیرد.

بنا به گزارش دیلی‌تلگراف، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز در دی‌ماه ۱۳۹۴ (۲۰۱۵ میلادی) در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، خواستار آزادی کمال فروغی شد. تلگراف تأکید کرده است که کامرون این نامه را شخصاً برای رئیس‌جمهوری ایران نوشته و فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس هم موضوع را در دیدار با آقای روحانی مطرح کرده است.

۱۱۴۴

کامران فروغی فرزند کمال فروغی پیش‌تر در مصاحبه‌ای تأکید کرد: «هیچ‌کس نمی‌داند برای چه او در زندان است و حتی خودش هم نمی‌داند چرا زندانی‌شده است.»

فرزند وی که هر هفته به پدرش تلفن می‌کند، در مورداحساس پدرش در زندان گفت: «صدای او گاهی خیلی غمگین است ولی مدام امیدوار است که خیلی زود آزاد شود. فکر می‌کنم روزی که او برگردد بهترین روز زندگی ما خواهد بود.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.