روایت بلاتکلیفی ۳۰۰ کارگر اخراجی و بازنشسته «شیشه آبگینه» برای دریافت مطالبات معوقه

حدود ۳۰۰کارگر کارخانه «شیشه آبگینه» ۵ ماه بعد از تعطیلی این واحد تولیدی با وجود صدور حکم توقیف اموال کارخانه هنوز نتوانسته‌اند مطالبات معوقه حقوقی و حق سنوات خدمت خود را دریافت کنند. گفته می شودکارفرما اموالی که کارگران برای وصول مطالبات معوقه خود توقیف کرده‌اند را بصورت غیر قانونی برای پرداخت بدهی‌های خود به نهاد های دولتی وبانکهامی‌فروشد ودر این زمینه دست کارگران بجایی بند نیست.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، کارخانه «شیشه آبگینه» در قزوین از آبان ماه سال ۹۴ به دلیل آنچه از سوی کارفرما «مشکلات مالی» خوانده می‌شد تعطیل اعلام شد و از آن زمان تاکنون هنوز بخش عمدهای از مطالبات ۲۰۰ کارگر‌ تعدیل شده این واحد تولیدی پرداخت نشده است.

علاوه براین گفته می‌شود حدود ۸۰ کارگری که ازسال ۹۳ بارنشسته شده‌اند هنوز موفق به دریافت سنوات خود نشده‌اند.

بر اساس این گزارش همچنین ۲۰ کارگری که هم اکنون در کارخانه برای نگهداری ازماشین الات و نگهبانی از آن باقی مانده‌اند در ده ماه گذشته (از مرداد ماه سال گذشته تا کنون) هیچ دستمزدی دریافت نکرده‌اند.

به گفته یکی از کارگران اخراجی، کارفرما در زمان اخراج کارگران مرتبا وعده پرداخت مطالباتشان را می‌داد اما بعدا به بهانه‌های مختلف از جمله مشکلات مالی از پرداخت مطالبات کارگران طفره رفت.

این کارگر درباره روند پی‌گیری حقوقی دریافت مطالباتشان خود و سایر همکارانش می‌گویند، بعد از بدقولی کارفرما‌ همه کارگران به صورت مجزابه اداره کار قزوین شکایت کردند و اداره کار حکم به پرداخت مطالبات ما داد اما کارفرما تمکین نکرد و پرونده برای اجرای احکام به سایر مراجع قضایی انتقال پیدا کرد.

به گفته او، بعداز کش و قوس‌های فراوان تعداد کمی از کارگران توانستند بخشی حداقلی ازمطالبات خود را دریافت کنند. اما بیشتر کارگران باقی مانده که هر کدام مبالغ زیادی از کارفرما طلب دارند طی ماهای گذشته بلاتکلیف بوده‌اند.

این کارگر «شیشه آبگینه» می‌گویند پس از پی‌گیری‌های حقوقی سرانجام توانستند حکم مصادره اموال کارخانه را برای دریافت طلبشان بگیرند اماکارفرما اموالی که کارگران برای وصول مطالبات معوقه خود توقیف کرده‌اند را بصورت غیر قانونی برای پرداخت بدهی‌های خود به نهاد های دولتی وبانکهامی‌فروشد و در نتیجه پیگیری کارگران تا کنون بی‌نتیجه بوده است.

به گفته وی بیشتر بدهی این کارخانه حدود ۹ میلیارد تومان به اداره گاز، ۶۰۰ میلیون به اداره برق، ۴میلیارد تومان به تامین اجتماعی وحدود ۱۷ میلیارد تومان هم به بانک صادرات است.

او در ادامه سخنان خوددرباره جرئیات مطالبات کارگران بازنشسته واخراجی کارخانه شیشه آبگینه می‌گویند میانگین سنوات پایان خدمت هر یک از بازنشستگان بر اساس سوابق کاری حدود۴۰ میلیون تومان است که کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی، توان پرداخت آن را ندارد.

به گفته وی کارگران بازنشسته شیشه آبگینه علارغم دریافت نکردن سنوات، حدود ۲تا ۶ ماه مطالبات معوقه مزدی دارند که مربوط به زمان اشتغالشان می‌شود.

به ادعای این کارگر کارخانه شیشه آبگینه، همچنین ۲۰۰ کارگر قراردادی کارخانه که از سوی کارفرما همزمان با تعطیلی کارخانه اخراج شده‌اند به طور میانگین هر کارگر حدود ۱۲ میلیون طلب دارند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.