فشار وزارت اطلاعات بر خانواده سامان نسیم

خانواده سامان نسیم جهت شرکت در یک ویدیو که از سوی صدای و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش گردیده است، تحت‌فشار قرار گرفتند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، وزارت اطلاعات با تحت‌فشار قرار دادن خانواده سامان نسیم، زندانی سیاسی کرد محکوم‌به اعدام، آنان را وادار به شرکت در یک ویدیو کردند. بنا به آخرین اخبار واصله، این ویدیو در شبکه‌های محلی کرد و شبکه پرس تی وی پخش گردیده است.

تارنگار حقوق بشر در ایران در تاریخ ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۴ گزارش کرد؛ روز دوشنبه ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۴، مأمورانی که خود را از کارمندان بخش حقوق کودک ستاد حقوق بشر معرفی کرده بودند خواستار انجام مصاحبه ویدیویی از سامان نسیم شده و او را مورد تحدید و فشار قراردادند اما این زندانی سیاسی از انجام این کار امتناع کرد.

این مأموران به سامان نسیم اعلام داشته بودند که این اقدامات به دستور معاون بین‌الملل قوه قضاییه ایران، محمد جواد لاریجانی و دادستان ارومیه انجام می‌گیرد.

لازم به ذکر است که طی ماه گذشته مسئولین زندان ارومیه با احضار این زندانی سیاسی، به وی هشدار داده‌اند که مدت زیادی به اجرای احکام اعدام آن‌ها نمانده است.

طی چند ماه گذشته چندین بار کمیسیون پزشکی جهت برسی مسئله بلوغ در حین ارتکاب جرم برای این زندانی سیاسی تشکیل‌شده است.

در دادگاهی که روز چهارشنبه ۷ بهمن‌ماه برگزار شد، قاضی پرونده با اعلام ادعای متهم که در زمان بازداشت یک نوجوان بوده است؛ وی را علاوه بر پزشکی قانونی شهر ارومیه به پزشکی قانونی شهرهای مجاور ارومیه ارجاع داد تا هر دو پزشک قانونی نظر رسمی خود را اعلام کنند.

لازم به ذکر است که سامان نسیم جهت بررسی سنش به پزشکی قانونی ارومیه منتقل‌شده اما تاکنون پزشکی قانونی شهر ارومیه نظر کار‌شناسی خود را برای دادگاه ارسال نکرده است.

سامان نسیم، متولد سال ۷۲، در ۲۷ تیرماه سال ۹۰ توسط نیروهای سپاه پاسداران در مرز سردشت، به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) بازداشت شد. دادگاه انقلاب مهاباد، او را به اتهام عضویت در گروه پژاک و فعالیت مسلحانه علیه سپاه پاسداران، «محارب» شناخت و به اعدام محکوم کرد.

روز چهارشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه سال ۹۳، سامان نسیم و یونس آقایان به همراه چهار زندانی سیاسی دیگر محکوم‌به اعدام، به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند و ازآنجا سامان نسیم و یونس آقایان به زندان زنجان اعزام شدند.

پس از پنج ماه بی‌خبری، سامان نسیم با خانواده‌اش تماس گرفت و گفت که حکم اعدامش فعلاً نقض شده و در زندان زنجان است. سپس، در ۲۸ شهریورماه این زندانی سیاسی از زندان مرکزی زنجان مجدداً به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

ازآن‌رو که سامان نسیم در هنگام بازداشت ۱۷ سال سن داشته و طبق قوانین بین‌المللی مشمول کنوانسیون حقوق کودک می‌شد، سازمان‌ها و گروه‌های مختلف حقوق بشری نسبت به اجرای حکم اعدام وی واکنش‌های زیادی نشان داده بودند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.