فرماندار ریگان: ۸۰ روستا در استان کرمان در معرض نابودی است

فرماندار «ریگان» یکی از شهرهای استان کرمان با اعلام خبر دفن ۱۶ روستای این شهرستان زیر «شن‌های روان» ٬ نسبت به خالی شدن شرق این استان از سکنه هشدار داده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فردا٬ آقای باقری گفته است که «بر اثر هجوم شن‌های روان و ریزگرد‌ها، ۱۶ روستای این شهرستان در شن فرورفته و خالی از سکنه و متروکه شدند» که «بیش از ۳۲۰ میلیارد ریال خسارت» در پی داشته است.

به گفته وی این روستا‌ها در حاشیه کانون «بحران فرسایش بادی» قرار داشتند و کشاورزی، دامپروری و اشتغال در این روستا‌ها به‌طور کامل از بین رفته است.

آن‌طور که این مقام مسئول اعلام کرده ۸۰ روستای دیگر در محاصره کامل شن‌های روان قرار دارند که در صورت مهار نشدن شن‌ها٬ این روستا‌ها نیز در شن فرو می‌روند.

وی همچنین هشدار داده که در صورت مهار نشدن شن‌های روان و ریز گردها٬ شرق استان کرمان نیز نابودشده و خالی از سکنه خواهد شد.

خشکسالی ۲۰ ساله در کنار طوفان‌های مکرر شن و گسترش بیابان‌ها در شرق استان کرمان٬ به تهدیدی جدی برای روستاها٬ شهر‌ها و شهرستان‌های شرقی این استان تبدیل‌شده است.

استان کرمان بر روی کمربند بیابانی قرارگرفته٬ از متوسط بارندگی کشور نیز چندان بهره نمی‌برد و مبارزه با گسترش شن‌های روان در این استان نیز چندان مثمر ثمر نبوده است.

با خشک شدن دریاچه «هامون» در سیستان و بلوچستان٬ بادهای ۱۲۰ روزه از استان سیستان هم فرا‌تر رفته و به‌صورت غیرمستقیم کرمان را نیز در برگرفته است.

بر اساس آمارهای مالی اعلام‌شده سالانه طوفان شن هزینه‌های هنگفتی را به دلیل صدمه زدن به زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی به استان کرمان تحمیل می‌کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.