آلمان برگزاری مسابقه کاریکاتور هولوکاست در ایران را محکوم کرد

دولت آلمان روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه، برگزاری مسابقه کاریکاتور هالوکاست در ایران را محکوم و تاکید کرد که این اقدام موجب کاشتن بذر تنفر و عمیق تر شدن اختلافات در خاورمیانه خواهد شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رادیو فردا، این مسابقه از سوی یک گروه غیردولتی برگزار می‌شود اما از حمایت تندروهای ایران برخوردار است. در سال ۲۰۰۶ تقریبا ۱۰ سال پیش، مسابقه کاریکاتور هالوکاست در ایران با پشتییبانی محمود احمدی‌نژاد،‌ رییس جمهوری وقت برگزار شد که هالوکاست را «داستانی ساختگی» خوانده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مارتین شیفر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز چهارشنبه گفت: «قتل شش میلیون مرد، زن و بچه در دوران هالوکاست که آلمان به خاطر آن احساس مسوولیت و تقصیر می‌کند، فراموش شده یا به تمسخر گرفته می‌شود».

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آلمان، فرانک والتر اشتاین‌مایر در ماه فوریه در سفرش به تهران تاکید کرده بود که این‌گونه مسابقات نباید برگزار شود.

مارتین شیفر برگزاری این نمایشگاه کاریکاتور را «بسیار تاسف‌آور» خواند.

روز یکشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با اشاره به اینکه برگزاری مسابقه‌ کاریکاتور هولوکاست در ایران زمینه‌سازی برای تکرار چنین رویدادی است، از کشورهای جهان خواست تا این اقدام را محکوم کنند.

چندی پیش،‌ محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در مصاحبه‌ با نشریه «نیویورکر» گفته‌ بود دولت ایران هیچ کنترلی بر مسابقات کاریکاتور هولوکاست ندارد و از آن حمایت نمی‌کند.

آقای ظریف گفته بود سازمان غیردولتی که این مسابقه را برگزار می‌کند «نیازی به مجوز» برای انجام آن ندارد و وزارت خارجه تنها قادر است روادید صادر کند که به گفته او «برای ما مهم است، مبلغان نفرت و خشونت دعوت نشوند».

هرچند وزارت خارجه ایران مجوز نمایشگاه صادر نمی‌کند، اما برگزاری نمایشگاه‌ها در ایران به مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز دارند.

نمایشگاه دوسالانه کاریکاتور هالوکاست و همایش‌هایی از این دست که درباره  نسل‌کشی میلیون‌ها یهودی، کولی‌ها، کشتار همجنس‌گرایان و مخالفان سیاسی در آلمان نازی، که از زمان دولت محمود احمدی‌نژاد در ایران به طور گسترده‌ای آغاز شده است، همواره با انتقاد مقام‌ها، چهره‌ها و کشورهای مختلف جهان روبه‌رو می‌شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.