امید کوکبی با وثیقه نیم میلیارد تومانی به مرخصی استعلاجی آمد

امید کوکبی، دانشجوی ایرانی دکترای فیزیک با تخصص لیزر در دانشگاه آستین تگزاس، بعد از ۵ سال و ۴ ماه زندان بدون مرخصی، با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به مرخصی استعلاجی آمد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بی بی سی ، آقای کوکبی امروز چهارشنبه ۵ خرداد بیمارستان سینای تهران را، که در آن برای درمان سرطان کلیه خود تحت نظر بود، برای ادامه معالجه ترک کرده است.

پنج هفته پیش، پزشکان کلیه راست امید کوکبی را، به علت عارضه تومور بدخیم سرطانی، به طور کامل از بدنش خارج کردند. در آن زمان از پزشک معالج امیدکوکبی نقل شد که با توجه به وضعیت بیماری وی، در صورت ادامه حبس، جان این زندانی در خطر خواهد بود.

انتشار خبر خارج کردن کلیه آقای کوکبی و انتشار عکسی از او بر روی تخت جراحی، واکنش گسترده شبکه های اجتماعی را به دنبال داشت.

چهار روز بعد از عمل جراحی، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران گفت که در صورت تشخیص پزشک قانونی، ممکن است تسهیلاتی برای این زندانی در نظر گرفته شود.

امید کوکبی، بهمن ماه سال ۱۳۸۹ هنگام خروج از ایران در فرودگاه بازداشت و بعد از چند ماه به اتهام “ارتباط با دولت متخاصم” و “کسب مال نامشروع” به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

حکم ۱۰ سال حبس امید کوکبی در دی ماه ۱۳۹۳ مجددا تایید شد. به گفته آقای کوکبی حکم دادگاه بر اساس اعترافات اجباری خلاف واقع صادر شده است.

او در نامه‌ای به دوستش نوشت به این دلیل به زندان افتاده که حاضر نشده با دستگاه های حکومتی در یک پروژه هسته‌ای همکاری داشته باشد.

سعید خلیلی وکیل آقای کوکبی پیشتر به ایلنا گفته بود که براساس ماده ۵۰۲ آیین دادرسی کیفری، امکان تعویق مجازات آقای کوکبی به دلیل بیماری وجود دارد.

این ماده قانونی تصریح دارد: “هرگاه محکوم علیه به بیماری جسمی یا روانی مبتلا باشد و اجرای مجازات موجب تشدید بیماری یا تأخیر در بهبودی وی شود، قاضی اجرای احکام کیفری با کسب نظر پزشکی قانونی تا زمان بهبودی، اجرای مجازات را به تعویق می‌اندازد.”

۱۸ برنده جایزه نوبل فیزیک، اواخر سال ۲۰۱۴ در نامه‌ای به رهبر ایران خواهان آزادی امید کوکبی شده بودند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.