سعید ملک پور؛ هشتمین تولد یک قربانی در حبس

پانزدهم خردادماه سالروز تولد سعید ملک‌پور از متهمان جرایم سایبری در زندان اوین است. این فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف بعنوان یکی از قربانیان برجسته فعالیت های تبلیغی بخش سایبری سپاه پاسداران ۳۲۰ روز از مدت حبس خود را در سلولهای انفرادی توام با شکنجه و بدرفتاری گذراند. مریم ملک‌پور خواهر این قربانی محکوم به حبس ابد می‌گوید مقامات ایرانی تاکنون به هیچ‌یک از نامه‌ها و درخواست‌های سعید یا مادر او پاسخی نداده اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فعالان حقوق بشر، سعید ملک پور در مهرماه ۱۳۸۷ در تهران دستگیر شد و از سوی بخش سایبری سپاه پاسداران به مدیریت سایت‌های پورنوگرافی فارسی‌زبان متهم شد. تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور، ارتباط با گروه‌های معاند نظام و فساد فی الارض از جمله اتهامات دیگری بود که برای سعید ملک‌پور در نظر گرفته شد و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی بابت اتهامات وارده به اعدام بعلاوه هفت سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد، این حکم در دی ماه ۱۳۹۰ در دیوان عالی کشور تأیید شد و در ۲۷ بهمن ۱۳۹۰، برای اجرای احکام ارسال شد ولی بعدا با یک درجه تخفیف حکم اعدام به حبس ابد تبدیل شد.

مریم ملک پور خواهر این زندانی در مورد آخرین وضعیت پرونده گفت: “تاکنون به هیچ‌یک از نامه‌ها و درخواست‌های سعید و مادرم با مقامات ایران جوابی داده نشده است. در این مدت حتی یک روز هم به مرخصی نیامده است.”

خواهر این فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف در ادامه همچنین در مورد وضعیت سلامت آقای ملک‌پور در زندان تصریح کرد: “خودش همیشه می‌گوید خوبم اما مادرم در ملاقات‌هایی که داشته می‌گوید ضعیف‌تر و لاغرتر شده است.”

با توجه به برنامه جانبی اخیر در سنای کانادا برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران، خانم ملک‌پور در پاسخ این سئوال که آیا پنل تحقیقی سنای کانادا با موضوع نقض حقوق بشر در ایران واکنشی از سوی دولت کانادا در مورد سعید ملک‌پور داشته یا خیر، خاطرنشان کرد: “آقای اخوان در پنل حقوق بشر سنای کانادا در مورد سعید صحبت کرد و پیام من را آن‌جا خواند. هنوز هیچ‌یک از مقامات کانادا در مورد سعید صحبتی نکرده‌اند. این موضوع برای من کمی شوک‌آور بوده است. چطور ممکن است که در مورد حقوق بشر صحبت شود. در مورد روابط دوباره با ایران صحبت شود. اما راجع به یک شهروند ایرانی که در کانادا زندگی می‌کرده و هشت سال است که در ایران در زندان است هیچ صحبتی نشود.”

خانم ملک‌پور اضافه کرد: “از دولت کانادا درخواست دارم وقتی در مورد حقوق بشر صحبت می‌کنند و می‌گویند به حقوق بشر اهمیت می‌دهند، حداقل در مورد کسی که در کانادا زندگی کرده و هشت سال است که حقوق اولیه‌اش پایمال شده نیز صحبت کنند. وقتی در مورد بازگشایی سفارت کانادا در ایران صحبت می‌کنند، راجع به ایجاد رابطه با ایران صحبت می‌کنند، که من خودم شخصا با این موضوع موافق هستم، خیلی هم عالی است، اما حداقل حقوق شهروندانی چون سعید و دیگر زندانیان را نیز در نظر بگیرند. از دولت ایران درخواست کنند در ازای این همکاری حداقل زندانی‌های ما را آزاد کنند. از دولت ایران هم همین خواسته را دارم. فکر می‌کنم سعید به اندازه کافی در زندان بوده است. به اندازه کافی شکنجه شده است و بدون یک روز مرخصی، بدون داشتن حقوق اولیه تاکنون در زندان بوده است. بدون هیچ مدرکی این حکم را به او داده‌اند. این روند باعث فرسودگی سعید، من و تمام اعضای خانواده ام شده است.”

شایان ذکر است، سعید ملک پور طی نامه ای از درون زندان گفته است که از زمان بازداشت به مدت ۳۲۰ روز در حبس انفرادی، بدون ملاقات و بدون دسترسی به کتاب و روزنامه به سر برده و تنها یک جلد قرآن، یک مهر و یک بطری آب در اختیار داشته است و در تمام این مدت زیر فشار و شکنجه بوده است. پدر او در آخرین روزهای اسفند ۸۷ فوت کرده ولی حدود ۴۰ روز بعد در یک تماس تلفنی ۵ دقیقه‌ای از این امر مطلع شده است.

بازجویان با فشار و نیز طرح این مساله که فیلم‌های مصاحبه برای دریافت بودجه پروژه گرداب سپاه پاسدارات است و وعده آزادی با وثیقه او را راضی به اعتراف تلویزیونی کرده‌اند و پخش این اعترافات بدون پوشش صورت و در فاصله روز سوم تا هفتم درگذشت پدرش ضربه سختی به خانواده او وارد آورده است.

ملک‌پور همچنین گفته است در صورت بررسی پرونده توسط کارشناس کامپیوتر و اینترنت می‌تواند بی‌گناهی خود را ثابت کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.