دادستان کل ایران خواستار تشکیل «ستاد بحران فضای مجازی» شد

دادستان کل کشور در اظهار نظر جدیدی در مورد فضای مجازی گفته است که «دشمن» از طریق این فضا «ارزش‌های دینی، فردی و خانوادگی» را هدف قرار داده و باید برای آسیب‌های ناشی از فضای مجازی، ستاد بحران تشکیل شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فردا، محمدجعفر منتظری «کندی روند اینترنت ملی، و سستی برخی مسئولان» را عامل تشدید آسیب‌های ناشی از فضای مجازی دانسته است.

او علاوه بر این خواستار آن شده که «همانطور که برای آسیب‌های دیگر ستاد بحران تشکیل می‌شود، برای آسیب‌های ناشی از فضای مجازی «مخصوصاً برای جوانان» نیز ستاد بحران تشکیل شود.

این مقام ارشد قضایی همچنین مسائلی از جمله «افزایش آمار طلاق و بزه‌های اجتماعی» را ناشی از تأثیرپذیری افراد از فضای مجازی ارزیابی کرده است.

او در ادامه شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه و برخی نرم‌افزارهای ارتباطی را «بلای جان خانواده‌ها» دانسته و مدعی شده که «دشمن امروز از طریق فضای مجازی ارزش‌های دینی فردی و خانوادگی را هدف قرار داده است».

این دومین بار در یک هفته گذشته است که دادستان کل کشور به انتقاد از وضعیت فضای مجازی پرداخته است.

این مقام قضایی که خود در شورای عالی فضای مجازی عضویت دارد، یکشنبه گذشته نیز در اظهار نظر دیگری، فضای مجازی را «فضایی آلوده و مسموم» خوانده بود که به گفته او «مردم از آن رنج می‌برند» و مدعی شده بود که هر هفته با «صدها و گاه هزاران مرکز فساد» در فضای مجازی برخورد می‌شود.

این اظهارات در پی آن بود که آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید در قم، در اظهار نظرهایی متناوب در جریان چند دیدار مختلف، سهم عمده‌ای از فضای مجازی را به «لجن‌زار» تشبیه کرده و خواستار برنامه‌ریزی در مورد آن شده بود.

او پیش از این هم در اوائل اردیبهش در دیدار با وزیر بهداشت، گفته بود که «اطلاعاتی که در زمینه فضاهای مجازی به ما می‌رسد وحشتناک است و مسئولان قضایی و دادستان‌ها باید به این شرایط بد فضای مجازی توجه داشته باشند».

در این زمینه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هم به تازگی در دیدار با جمعی از طلاب، فضای مجازی را «فضای واقعی جنگ» توصیف کرده بود و تأکید کرده بود که «روحانیون و طلاب، باید مسلح و آماده وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی [در فضای مجازی] شوند».

در اشاره به این گونه موضع گیری‌ها، دادستان کل کشور هفته گذشته گفته بود که رهبر ایران از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی «گلایه‌مند» است.

او روز شنبه هم با اشراه به موضع‌گیری‌های آیت‌الله خامنه‌ای گفته است که رهبر ایران «سال‌هاست که این خطر را احساس کرده و مسئله شبیخون فرهنگی را عنوان کرده و امروز شاهد هستیم که فضای مجازی چه بر سر فکر و سعادت جوانان کشور آورده است».

این عضو شورای عالی فضای مجازی اضافه کرده که «مسئولان کشور باید فضای استفاده جوانان و خانواده‌ها از این فضا را ایمن کرده و مقابل سواستفاده مفسدان اخلاقی بایستند».

در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی، که روز شنبه هشتم خرداد، برگزار شد، بر اولویت دادن به موضوع شبکه‌های پیام‌رسان، «با تکیه بر رهنمودها و دغدغه‌های» رهبر ایران تأکید شده بود.

از مصوبات این جلسه، از جمله «الزام شرکت‌های خارجی پیام‌رسان» فعال در کشور، به «انتقال اطلاعات و فعالیت مرتبط با شهروندان ایرانی» به داخل ایران بود، و مقرر شده بود «به تدریج و طی یک دوره گذار یک ساله» شبکه‌های پیام‌رسان بومی در داخل ادامه یابد و با حمایت و ارائه تسهیلات به این شبکه‌ها، «شرایط رقابتی» با شبکه‌های برخط خارجی فراهم شود.

این تصمیمات در حالی است که در نخستین نشست شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۵، حسن روحانی، رئیس‌جمهور، با تأکید بر اهمیت ویژه فضای مجازی، خواستار آن شده بود که «گام‌های مؤثرتر و مناسب‌تری» در این عرصه برداشته شود.

آقای روحانی در ۱۹ فروردین ماه امسال هم در دیدار با وزیر ارتباطات و مسئولان ارشد این حوزه تأکید کرده بود که «فساد را باید از ریشه بخشکانیم و یکی از راه‌های مقابله با فساد، باب شدن امور در فضای مجازی است».

«دغدغه‌های» رهبر ایران در مورد فضای مجازی و نیز هشدارهای مقام‌های قضایی در این زمینه در حالی است که بسیاری از مقام‌های و چهره‌های ارشد جمهوری اسلامی، از جمله دفتر آیت‌الله خامنه‌ای به رغم محدودیت‌هایی در دسترسی به فضای مجازی برای کاربران ایرانی وجود دارد، حضوری فعال در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دارند.

Related posts

1 Comment

  1. Pingback: دادستان کل ایران خواستار تشکیل «ستاد بحران فضای مجازی» شد – حقوق بشر

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.