تجمع اعتراضی پیروان آئین یاری در سومین سالگرد خودسوزی نیک‌مراد طاهری/ تصویر

سومین سالگرد یادبود نیک‌مراد طاهری از پیروان آیین یاری ( اهل حق ) با حضور گسترده یارسانیان شهرهای مختلف و همراه با تجمع اعتراضی این شهروندان برگزار شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شرکت‌کنندگان از درب غسلخانه تا مزار نیک‌مراد طاهری با دست داشتن پلاکاردهایی خواستار به رسمیت شناختن آیین یاری در قانون اساسی و  اصلاح قانون گزینش شدند.

شبکه حقوق بشر کردستان در خصوص این خبر گزارش کرد؛ خردادماه سال ۹۲ بعد از اینکه ماموران زندان همدان به زور سبیل یکی از زندانیان یارسانی را تراشیدند، اعتراضاتی از سوی پیروان این آیین در شهرهای همدان و کرمانشاه برگزار شد. دو نفر از پیروان یاری به نامهای «حسن رضوی» و «نیک‌مراد طاهری» در روزهای «۱۴ و ۱۵ خردادماه سال ۹۲» در اعتراض به این توهین در مقابل استانداری همدان اقدام به خودسوزی کردند.

در سومین مورد خودسوزی یک شهروند دیگر یارسانی به نام «محمد قنبری» دیگر یارسانی ساکن «روستای قره داش تاکستان» نیز پس از خودسوزی دو یارسانی دیگر، او نیز   در تاریخ «۵ مرداد ۹۲» در برابر مجلس شورای اسلامی خود را به اتش کشید و در ظهر همان روز درگذشت. روز «۱۸ فرودین سال ۹۳» نیز به دلیل آنچه «توهین به آیین یاری و اعمال فشار بر پیروان آن» ، یکی از سرباز یارسانی به نام «حکمت صفری» در «پادگاه سپاه شهر قروه» اقدام به خودکشی کرد.

“دین یارسان ( اهل حق ) “آیینی است که در قرن ششم هجری توسط «سلطان اسحاق»در «هورامان کُردستان» بنیانگذاری شده است. پیروان آن بیشتر در مناطقی از استان کرمانشاه، لرستان، همدان و تعدادی از روستاهای اطراف میاندوآب ساکن هستند. «جم خانه» مرکز عبادت پیروان این آیین می باشد که در آن همراه با نواختن «تنبور» اقدام به «کلام خوانی» می کنند. «سبیل» یکی از نمادهای هویتی مردان پیرو آیین یارسان میباشد. در قانون اساسی جمهوری اسلامی آیین یارسان به رسمیت شناخته نشده است و بدین دلیل همواره پیروان آن از حقوق شهرونندی مانند استخدام در ادارت دولتی، نمایندگی در مجلس و پستهای کلیدی،دتحصیل در مدارج عالی و … محروم می‌باشند.

پیروان آئین یاری

پیروان آئین یاری

پیروان آئین یاری

پیروان آئین یاری

پیروان آئین یاری

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.