نگرانی سازمان ملل از «نفرت‌پراکنی» مقام‌های ایرانی علیه بهاییان

گزارشگران ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، در مورد «حملات لفظی» و «سخنان خصومت‌آمیز» مقام‌های ایرانی علیه بهاییان در این کشور و ایجاد «نفرت» علیه این اقلیت ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به گزارش رادیو فردا، نگرانی‌های تازه پس از آن مطرح می‌شود که دادستانی کل ایران، به افرادی که با بهاییان رابطه برقرار می‌کنند، هشدار داده است «باید منتظر عواقب قانونی خود باشند». آن هم چند روز پس از آنکه فائزه هاشمی با فریبا کمال‌آبادی، از رهبران جامعه بهاییان دیدار کرد و حملات مقام‌های جمهوری اسلامی علیه خانم هاشمی و باورمندان بهایی در ایران دوباره شدت گرفت.

بیانیه منتشر شده در ۱۹ خرداد ماه، از سوی کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد، به نقل از احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران می‌گوید «فشارهایی هدفمند و جاری» از سوی دولت ایران علیه بهاییان وجود دارد که در تضاد با تعهدات بین‌المللی تهران است.

هاینر بیلفلد، ناظر ارشد این سازمان در امور آزادی مذاهب و اندیشه‌ها نیز گفته است «سخنان خصومت‌آمیز»، جامعه بهاییان ایران را «در لبه پرتگاهی بسیار خطرناک قرار داده که می‌تواند حیات آن را با تهدید روبه‌رو کند».

کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد، مقام‌های مذهبی، سیاسی و قضائی ایران را متهم کرده، «حملات لفظی» آنها که در برگیرنده «نابردباری شدید» علیه بهاییان و جامعه آنهاست، «می‌تواند به تبعیض و حملات خشونت‌آمیز احتمالی علیه این گروه و دیگران منجر شود».

گزارشگران سازمان ملل متحد، چهره‌های بین‌المللی، کنشگران و مدافعان حقوق بشر، بارها در مورد وضعیت بهاییان، و نیز دیگر گروه‌های عقیدتی مسالمت‌جو که خارج از دایره رسمی جمهوری اسلامی قرار می‌گیرند، ابراز نگرانی کرده‌اند. از جمله در پایان فروردین ماه ده‌ها بازرگان و اقتصاددان، از «سیل اخیر تعطیلی مکان‌های کسب‌وکار» بهاییان انتقاد کرده و از مقام‌های ایران خواسته بودند که به شهروندان بهایی «اجازه مشارکت کامل در زندگی اقتصادی و اجتماعی را بدهد».

حملات لفظی اخیر علیه باورمندان بهایی در پی دیدار فائزه هاشمی با یکی از رهبران جامعه آنها افزایش پیدا کرده است.

خانم هاشمی، اخیرا با فریبا کمال‌آبادی از رهبران جامعه بهایی ایران که پس از هشت سال زندان به مرخصی آمده بود، در خانه‌اش دیدار کرده است.

او در پی این دیدار و تهدیدها علیه خود، گفت به جامعه بهایی ایران «نگاهی حقوق بشری» دارد، زیرا «آنها هم باید مثل شهروندان دیگر کاملا از حقوق اولیه شهروندی برخوردار باشند که متاسفانه از کمترین حقوق هم برخوردار نیستند».

به گفته سازمان ملل در حال حاضر دست‌کم ۷۲ بهایی در زندان‌های ایران هستند. کمیسیون آمریکایی ناظر بر آزادی مذاهب، نیز می‌گوید بر اساس آمار ۳۰۰ هزار بهایی در کنار دیگر گروه‌های مذهبی در ایران زندگی می‌کنند که «بزرگ‌ترین اقلیت غیرمسلمان ایران را تشکیل می‌دهند» و طی ۱۰ سال گذشته «نردیک به ۸۵۰ نفر از آنها بازداشت شده‌اند».

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.