اعتراض جشنواره موسیقی کلاسیک موتسارت به همراه عفو بین‌الملل به زندانی نمودن کیوان کریمی

بیست و نهمین جشنواره موسیقی کلاسیک موتسارت  به همراه عفو بین‌الملل شاخه ایتالیا به زندانی کردن مستندساز ایرانی اعتراض کرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، این جشنواره از میهمانان خود درخواست که با امضای پتیشن عفو بین‌الملل اعتراض خود را به گوش مسئولین ایرانی برسانند.

در این پتیشن که خطاب به رهبر ایران، آیت‌الله خامنه‌ای نوشته‌شده است، آمده است: “سازمان عفو بین‌الملل که به مدت طولانی در مورد نقض جدی حقوق بشر در ایران فعال است، نگرانی خود را از حبس کیوان کریمی، فیلم‌ساز که جرم استفاده از حق مسالمت‌آمیز خود به زندان و شلاق محکوم‌شده است، ابراز می‌دارد.”

در همین حال دانشگاه والنسیا در اسپانیا روز ۲۹ می مصادف با نهم خردادماه سال جاری با نمایش فیلم مستند  «نوشتن بر شهر» ساخته کیوان کریمی و صدور بیانیه‌ای به زندانی کردم این فیلم‌ساز جوان اعتراض کردند.

امیر رئیسیان وکیل این فیلم‌ساز ۲۳ مهرماه گفت: «همه فیلم‌های آقای کریمی در قالب قانونی ساخته‌شده است. اما در دادنامه به فیلم دیوار (نوشتن در شهر) در خصوص توهین به مقدسات، اشاره‌شده است. درحالی‌که این فیلم هیچ اشاره‌ای به مقدسات ندارد، چه برسد که توهین به مقدسات باشد، درباره دیوارنویسی در تهران است، هیچ پلانی را هم مشخص نکرده‌اند و به ما نگفته‌اند این پلان مصداق توهین به مقدسات است.»

کیوان کریمی، فیلم‌ساز ۳۰ ساله اهل کردستان است. این مستندساز جوان، فیلم «نوشتن بر شهر» را در آذرماه ۱۳۹۲ تولید کرد که به دلیل ساخت این فیلم مدتی بازداشت و سپس با قرار وثیقه آزاد شد. فیلم  «نوشتن بر شهر» که هرگز اجازه اکران پیدا نکرد درباره تاریخ دیوارنویسی‌ها و گرافیتی‌های سیاسی و اجتماعی ایران پس از انقلاب اسلامی است. فیلم‌های دیگر این فیلم‌ساز «مرز شکسته» و «زندگی زن و شوهر» برنده جوایز متعدد بین‌المللی شده‌اند. شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، مهرماه امسال او را به ۶ سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم کرد.

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.