همسر آرش صادقی: انتقال او به زندان بدون احضاریه حرکت غیرقانونی بود

همسر آرش صادقی، فعال سابق دانشجویی و دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه طباطبایی که روز ۱۸ خرداد ماه برای گذراندن حکم ۱۹ سال حبس خود به طور ناگهانی و بدون احضار قبلی به زندان اوین منتقل شده است گفت: «آرش برای پیگیری وضعیت حکم من و خودش به دادسرای اوین سر زده بود، اما در آنجا به او گفته اند که حضورش انجا به معنای بازداشتش است و او را بازداشت و به اوین منتقل کردند. من تا ساعت ۸ شب آن روز از او بی خبر بودم تا اینکه خودش با من تماس گرفت و گفت او را صبح برای اجرای حکم برده اند.»

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، گلرخ ایرایی در ادامه گفت: «به او در دادسرای اوین گفته اند که برایمان احضاریه فرستاده شده است. اما واقعیت این است که هیچ احضاریه‌ای به آدرس جدید یا قدیم ما فرستاده نشده بود. آرش قصد فرار نداشت، فقط دوست نداشت با حمله ماموران به خانه برای دستگیریش غافلگیر شود. آرش می خواست بداند چقدر وقت داریم که کارهایمان را انجام دهیم و برای رفتن به داخل آماده شویم. چند روز قبل دو نفر از افرادی که با ما هم پرونده بودند، نوید کامران و بهنام موسیوند احضاریه دریافت کرده بودند که ظرف پنج روز باید خود را برای اجرای حکم آماده کنند. آرش هم روز ۱۸ خرداد ماه رفت تا وضعیت پرونده من و خودش را پیگیری کند.»

همسر آرش صادقی با اشاره به اینکه این رفتارها غیرقانونی و غیرمحترمانه است گفت او و آرش صادقی اتهامات خود و این احکام سنگین را قبول ندارند: «ما این حکم ها را قبول نداریم و آن را پرونده سازی می دانیم، اما قصد هم نداشتیم که از ایران فرار کنیم. ما همین جا بودیم. بهتر بود طبق احضاریه آرش را برای گذراندن حکمش فرامی خواندند.»

آرش صادقی، متولد ۱۳۵۸، ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ توسط قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه در محل کارش در مغازه لوازم التحریر فروشی به همراه همسرش و دو نفر از دوستانش، بهنام موسیوند و نوید دستگیر شد. آرش صادقی پس از بازداشت به بند دو الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد و هفت ماه بعد در ۲۴ اسفند ماه از زندان با قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. گلرخ ایرایی نیز در تاریخ ۵ مهرماه با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از اوین آزاد شد.

بعدتر آرش صادقی طی دو جلسه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه در اردیبهشت و تیرماه ۱۳۹۴ به اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب در فضای مجازی و توهین به بنیان گذار جمهوری اسلامی به ۱۵ سال محکوم شد. گلرخ ایرایی نیز به اتهامات توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام به شش سال حبس محکوم شد. دادگاه تجدید نظر او و همسرش هم در شعبه ۵۴ در تاریخ اول دی ماه ۱۳۹۴ برگزار و حکم های آنها عینا تایید شد.

آرش صادقی در اعتراض به حکم ۱۵ سال حبس خود گفته بود که این حکم بدون اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی که در خصوص تجمیع اتهامات است صادر شده است: «من چندین بار از آقای رئیسیان که حکم را رویت کرده بودند سوال کردم اما ایشان گفتند در ابلاغیه‌ای که گرفته چیزی در مورد اعمال ماده ۱۳۴ نوشته نشده و حتی به صورت شفاهی هم مطلبی در این مورد به او نگفتند. نماینده دادستان در روز دادگاه تجدید نظر گفته بود ماده ۱۳۷ برای من اعمال شده که می گوید وقتی چند بار جرایمی تکرار شود حکم ها یک و نیم برابر بیش از حد معمول داده می شود.» [۱]

آقای صادقی علاوه بر ۱۵ سال حبس خود، در پرونده سال ۱۳۸۹ به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع  وتبانی علیه امنیت ملی به چهار سال حبس تعلیقی محکوم شد که مجموعا اکنون باید ۱۹ سال حبس را بگذراند.

آرش صادقی، برای اولین بار تیرماه ۱۳۸۸ در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و سپس با قرار کفالت آزاد شد. او مجددا در اسفند ۱۳۸۸ بازداشت و در فروردین ۸۹ با قرار وثیقه آزاد شد. مادر او در جریان حمله شبانه نیروهای امنیتی به منزل شان برای دستگیری او دچار سکته قلبی شد و فوت کرد.

این دانشجوی اخراجی مجددا در تاریخ ۲۵ دی ماه ۱۳۹۰ بازداشت و سپس با قرار وثیقه آزاد شد. او در تاریخ ۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۳ مجددا و برای بار چهارم بازداشت و در این دوره به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

[۱] ماده ۱۳۷ قانون مجازات اسلامی: “هر کس به موجب حکم قطعی به یکی از مجازات‌های تعزیری از درجه یک تا شش محکوم شود و از تاریخ قطعیت حکم تا حصول اعاده حیثیت یا شمول مرور زمان اجرای مجازات، مرتکب جرم تعزیری درجه یک تا شش دیگری گردد، به حداکثر مجازات تا یک و نیم برابر آن محکوم می‌شود.”

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.